Op de slotavond van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven zijn vanavond voor de 15de keer de VAF Wildcards uitgereikt, de jaarlijkse prijzen voor aanstormend filmtalent. Dit jaar gaan de VAF Wildcards naar Dorian Jespers (Fictie), Charlotte Lybaert (Fictie), Jaan Stevens (Documentaire), Timothée Crabbé (Animatie) en Elie Maissin (FilmLab). De jury gaf daarnaast ook eervolle vermeldingen aan Axelle Lenaerts (Documentaire) en Martijn Van de Wiele (FilmLab). Met een totale waarde van 245.000 EUR zijn de VAF Wildcards de grootste filmprijzen van het land en een springplank naar een carrière als filmmaker.
 
In totaal werden 62 films van pas afgestudeerde filmmakers ingeschreven voor de Wildcardcompetitie van dit jaar: 25 fictiefilms, 13 documentaires, 15 animatiefilms en 9 experimentele single-screenwerken voor de FilmLab-categorie. De winnaars zijn gekozen door een gespecialiseerde jury, met daarin bekende namen uit de Vlaamse filmwereld zoals Film Fest Gent-programmadirecteur Wim De Witte, Canvas-netcoördinator Simon Vrebos en actrice Ruth Bequart. Daarnaast zetelden met Juanita Onzaga, Mieriën Coppens, Nienke Deutz en Miwako Van Wayenberg ook enkele voormalige VAF Wildcardlaureaten in de jury.
 
Uit de 62 inzendingen werden vijf VAF Wildcardwinnaars en twee eervolle vermeldingen geselecteerd. Bij de vijf winnende projecten zijn er twee eindwerken van School of Arts HoGent (KASK), twee van RITCS School of Arts en een laatste van LUCA School of Arts (campus Sint-Lukas Brussel).
 
De VAF Wildcards zijn samen goed voor 245.000 EUR, waarmee het de grootste filmprijzen van het land zijn. Er worden Wildcards uitgereikt in alle categorieën die het VAF ondersteunt: twee Wildcards Fictie (60.000 EUR), een Wildcard Documentaire (40.000 EUR), een Wildcard Animatie (60.000 EUR) en een Wildcard FilmLab (25.000). Een eervolle vermelding is goed voor waardebonnen van de facilitaire bedrijven Camalot en Flow.
 
De Wildcards Fictie gaan dit jaar naar Dorian Jespers en Charlotte Lybaert.

Dorian Jespers (KASK) maakte met Sun Dog een portret van een jonge slotenmaker in Moermansk, een bevroren stad in de duisternis van het Russische Noordpoolgebied. De jury was naar eigen zeggen “getriggerd door de sfeer en de arena van deze film” en had het over een “eigenzinnige filmmaker die zijn eigen stem durft te gebruiken” en een “experimentele visuele stijl die zorgt voor een innemende ervaring”. Sun Dog kreeg in oktober al een eervolle vermelding op het Film Fest Gent en zal in januari worden vertoond in de kortfilmcompetitie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR).

Charlotte Lybaert (KASK) won een VAF Wildcard met Gyre, een coming-of-age-verhaal over een meisje dat maar moeilijk haar plek vindt en langzamerhand het contact verliest met de realiteit. De jury had lof voor de subtiele manier waarop deze film vertelt over de leefwereld van een jong meisje en noemde het een “mysterieuze en poëtische film die erg veel maturiteit uitstraalt.” Met Gyre was Charlotte Lybaert ook al geselecteerd voor de Studentenfilmcompetitie van Film Fest Gent en voor de Vlaamse Competitie van het Kortfilmfestival in Leuven.
 
De VAF Wildcard Documentaire is voor Jaan Stevens (RITCS) met Voor Eunice, een portret van twee jonge meisjes, de zussen Eunice (7) en Tarma (9) die opgroeien in een kansarme omgeving. De jury koos voor Voor Eunice omwille van het relevante verhaal dat wordt verteld vanuit het perspectief van de sterke protagonist. “De visuele uitwerking van de film toont dat deze maker de juiste keuzes weet te maken en dat hij een erg matuur filmmaker is”, aldus nog het juryverslag.
 
Naast Voor Eunice gaf de jury een eervolle vermelding aan Axelle Lenaerts (KASK) met haar eindwerk Okaeri, een visueel sterke, persoonlijke documentaire waarin de filmmaakster zich een universele vraag stelt: waar voelt het als thuis?
 
De VAF Wildcard Animatie is voor Timothée Crabbé (LUCA) met zijn eindwerk Balance, een poëtische stop-motionfilm over twee acrobaten, partners op het podium en in het leven, die hun perfecte balans op zijn kop gezet zien worden. De jury was ontroerd door de subtiele vertelling en het verbluffende technische talent en noemde de filmmaker een “erg gedreven en veelbelovend talent”. Balance werd in Leuven ook vertoond als onderdeel van de Vlaamse Animatiecompetitie.
 
De laatste VAF Wildcard, voor FilmLab, gaat naar Het huis van Elie Maissin (RITCS). In dit experimenteel single screen-werk word je ondergedompeld in de sfeer van een huis. Voor de jury is Het huis een maatschappelijk relevante film die op een gedurfde wijze en met een erg interessante eigen stijl een inkijk geeft in het leven van de personages. “Het is een film die ons heeft geraakt”, besloot de jury.
 
Ten slotte was er nog een laatste eervolle vermelding, eveneens in de FilmLab-categorie, voor Martijn Van de Wiele (KASK). Met The Afterlife of Fatherbird regisseerde Van de Wiele een kleurrijke vertelling waarin de fascinatie van de mens voor vogels wordt verweven met persoonlijke herinneringen aan de kindertijd. De jury sprak van een “poëtische film die toont hoe je met een erg persoonlijk verhaal toch iets groots kan vertellen”.

Foto’s: www.vaf.be