Zondag 26 mei nadert, de verkiezingskoorts stijgt, en dat niet alleen bij de politieke partijen. Jongeren die voor het eerst naar de stembus trekken, zitten met vragen. In tien flitsende video’s geven professoren en onderzoekers van UAntwerpen concrete antwoorden op die vragen. De eerste drie video’s worden op paasmaandag gelanceerd.
In de drie video’s die maandag 22 april gelanceerd worden, komen de topics socialemedia-advertenties, voorkeursstemmen en de rol van de media aan bod. Onderzoekster Stiene Praet legt in twee minuten uit hoe je kan nakijken welke advertenties politieke partijen via Facebook versturen. Prof. Peter Thijssen heeft het over het uitbrengen van lijst- en voorkeursstemmen. Prof. Peter Van Aelst legt vanop het dakterras van UAntwerpen aan de YouTubers uit welke invloed media uitoefenen in de verkiezingsperiode.
In volgende filmpjes bespreken de UAntwerpen-professoren onder meer de verschillende niveaus waarvoor wordt gestemd, het nut van voorkeursstemmen en de volgorde van de kieslijsten. Op 16 mei duikt rector Herman Van Goethem op in de finalevideo. “Uiteraard neem ik graag deel aan dergelijke projecten”, aldus Van Goethem.

Advies van contentmanager YouTube
De tien vlogs werden gemaakt door een klein team van creatievelingen uit eigen huis. Gelegenheidsvlogger Lothar van Diessen: “De contentmanager van YouTube Benelux is een oud-student handelsingenieur en hij was op bezoek als gastspreker voor onze studenten. Hij wees ons erop hoeveel mogelijkheden er zijn om onze unieke hotspot aan academische kennis met eenvoudige video’s bij een breder publiek te krijgen. Met dat idee, een smartphone en een microfoontje gingen we aan de slag. De video’s zijn low budget, maar omdat de inhoud boeiend is, stoort dat niet. Dat bleek alvast uit de reacties van enkele jongeren en een testpanel van leerkrachten secundair onderwijs.”

Verkiezingsthema’s blijken geen basiskennis
De nakende verkiezingen bleek een dankbaar thema voor een eerste vlogreeks. “Als universiteit nemen wij onze educatieve rol graag breed. Wij vinden het belangrijk dat jongeren op de verkiezingsdag weten waar ze aan toe zijn. We merken dat veel jongeren niet vertrouwd zijn met het fenomeen. Heus niet iedereen weet in welke omstandigheden je best wel of best niet een voorkeursstem uitbrengt,” vertelt van Diessen.
De verkiezings- en beleidsthema’s zelf worden zeer bewust vermeden in de vlogs. “Als instelling blijven we uiteraard neutraal. Jongeren die twijfelen op welke partij ze gaan stemmen, kunnen zich wel laten inspireren door de Stemtest, die UAntwerpen ontwikkelde in samenwerking met VRT NWS en UCL”, klinkt het.
Maandag 22 april worden de eerste drie vlogs gelanceerd. Nog t.e.m. donderdag 16  mei komt elke maandag en elke donderdag een nieuwe video online. De hele reeks bestaat uit tien korte episodes. Bekijk de eerste drie video’s via www.youtube.com/UAntwerpen!

Video: UAntwerpen