In september presenteert de Brusselse galerie Baronian Xippas twee solotentoonstellingen: één van de Zwitserse kunstenaar Stéphane Dafflon en één van de Amerikaanse fotograaf Matthew Porter.

De tentoonstelling gewijd aan Stéphane Dafflon (1972, Neyruz, CH) brengt 15 ongeziene schilderijen samen die elk 70 cm hoog zijn. De gepresenteerde werken vallen op door hun aantrekkelijke kleuren en verschillende geometrische vormen. “Shaped canvases” en vierkante werken hangen naast elkaar in een dynamische en gebalanceerde installatie.
De schilderijen van Stéphane Dafflon ogen eenvoudig, vreemd en toch perfect in balans. De werken, die zijn samengesteld uit geometrische en abstracte vormen met duidelijke contouren, dagen ons in eerste instantie uit door hun soberheid. Pas wanneer we de werken van dichterbij bekijken, wordt de scherpte van de vormen wazig, en zien we dat sommige hoeken zijn afgerond. Stéphane Dafflon vervormt subtiel delijnen en verschuift de uitlijning. De schilderijen van Dafflon worden eerst op het scherm gemaakt, en vervolgens getranscribeerd van de computer naar het canvas of de muur. Ze komen pas helemaal tot hun recht in de omgeving waarin e getoond worden. De architectuur waarin de werken zich integreren worden systematisch in rekening gebracht door de kunstenaar. Zijn werken staan in wisselwerking met de tentoonstellingsruimte en beïnvloedende waarneming van de kijker, zowel fysiek als visueel. De schilderijen lijken uit hun voorgedefinieerde raamwerk te komen om de plaats die ze behelsen in beweging te zetten. Het werk van Stéphane Dafflon wordt beleefd. Het is voelbaar, hoorbaar en tastbaar.De kunstenaar wil verschillende sensoriële ervaringen opwekken, net zoals de muziek waar hij zich door laat inspireren. Zijn invloeden zijn divers: van concrete kunst tot minimalisme in vormen en kleuren, door grafische vormgeving en monochrome schilderkunst. Zijn artistieke benadering sluit aan bij de historische stromingen van het modernisme, wiens formalisme hij op een bewust ongeremde manier bespeelt.
Stéphane Dafflon werd geboren in 1972 in Neyruz (Zwitserland). Na het behalen van een diploma beeldende kunst aan de kunstacademie van Lausanne (ECAL) in 1999, werd hij een hoogleraar op dezelfde school in 2001. Hij woont en werkt in Zwitserland, Genève. Zijn solotentoonstel- lingen zijn onder meer: U +25A6 in Plateau FRAC Ile de France in Parijs (2018), Blue in Green, een faciliteit ontworpen voor het festival Le Printemps de Septembre in Toulouse (2018), Fri-Art Center hedendaagse kunst in Fribourg (2011) Turnaround in het Mamco (2009), Statik Dancin’ in de Frac Aquitaine (2007), Aller-Retour in Centre culturel Suisse in Parijs (2006). Hij nam deel aan groepstentoonstellingen: Construire une Collection in het MBA in Rennes (2018) en Collectionneurs in het Kunstmuseum Lucerne (2016). Hij nam ook deel aan Salon artgenève in 2018, met het Kantonfonds voor hedendaagse kunst.

Matthew Porter 
Baronian Xippas presenteert de eerste solotentoonstelling in België van Matthew Porter (° 1975, Pennsylvania, VS). De tentoonstelling bestaat uit twee delen en laat de bezoeker de vele facetten van zijn artistieke praktijk ontdekken. Er zijn foto’s uit verschillende reeksen te zien: zijn meest recente foto’s, en oudere afbeeldingen in de ruimte in de Rue de la Concorde 33. Montages, overlays, meerdere belichtingen: Matthew Porter experimenteert in zijn werk met oude en nieuwe technologieën en onderzoekt zo de mogelijkheden om het beeld te bouwen en te manipuleren. In de ruimte in de Isidore Verheydenstraat 2 brengt hij foto’s uit zijn reeks “vliegende auto’s” samen met een nieuwe reeks geïnspireerd door de actualiteit.
In de grootformaatfoto’s van de reeks ‘vliegende auto’s’ ensceneerde Matthew Porter de ‘bevroren’ bolides in de open lucht alsof ze over straten vlogen of kruispunten van snelwegen van Amerikaanse steden kruisten. Deze beelden lijken rechtstreeks afkomstig uit een remake van Starsky en Hutch of Pulp Fiction. De kunstenaar speelt in op de clichés en speelt de cult-scènes van achtervolgingen van films of televisieseries uit de jaren 70-80 na. Deze beelden, die zowel surrealistisch als ongebruikelijk ogen, maken gebruik van digitale retouches en zijn een mooi eerbetoon aan de cinema. Het boek, “The Heights”, een monografie gewijd aan de serie, is onlangs uitgegeven door Aperture (2019). Beïnvloed door de moeilijke tijden waarin we leven, weerleggen andere kleinere foto’s de ongedwongen sfeer en de nostalgische iconografie van de reeks “vliegende auto’s”. Matthew Porter beweert geïnspireerd te zijn door het nieuws om deze opmerkelijke reeks te maken. “De beelden van muren, hekken en prikkeldraad maken deel uit van onze mediacyclus, ten tijde van het debat over immigratie en de migratiecrisis in het zuiden van de Verenigde Staten.” De clichés herinneren aan de sfeer van een film noir en richten zich op bepaalde details en relaties: mensen aan de telefoon, passanten die de straat oversteken, hekken enzovoort.
De tentoonstelling gaat verder in de tweede ruimte (33 rue de la Concorde) metoudere foto’s, waaronder een reeks zwart-witfoto’s gemaakt in het atelier van de vader van Matthew Porter, een beeldhouwer die bekend staat om zijn modernistische invloed. De zwart-witprints tonen het puin tijdens het maken van zijn werken en de “overblijfselen” van ongebruikte materialen die tot leven komen voor de lens. Matthew Porter vereeuwigt deze zorgvuldig gerangschikte constructies met zijn camera en werkt met meerdere belichtingen. Onder het effect van licht worden objecten getransformeerd en roepen ze nieuwe associaties op: een spiegel reflecteert een bijna onzichtbaar buiten-veld, een gebleekt metaal verblindt ons, en zwarte schaduwen creëren gebieden van absolute leegte. Matthew Porter benadrukt de relatie tussen moderniteit en traditie, schilderkunst en fotografie. De esthetiek van deze serie roept de utopische steden of Bauhausgebouwen op. De artistieke praktijk van Matthew Porter is polymorf en zijn foto’s zijn vaak doordrenkt met meerdere historische en culturele referenties. In deze composities bestaan verschillende elementen naast elkaar, of het nu binnen dezelfde afbeelding is of van de ene afbeelding naar de andere overgaat binnen een reeks zorgvuldig bewerkte foto’s.
Matthew Porter werd geboren in 1975 in State College in Pennsylvania (VS). Hij studeerde afaan Bard-ICP in 2006, en nam deel aan vele institutionele tentoonstellingen waaronder After Photoshop in het Metropolitan Museum of Art (New York, 2012) en Perspectives 2010 in het International Center of Photography (New York, 2010). Onlangs nam hij deel aan groepstentoon- stellingen in het George Eastman Museum in Rochester (New York, 2016) en het Fotografiemuse- um (Amsterdam, 2014). In Frankrijk werd zijn werk onthuld door de tentoonstelling Autophoto in de Fondation Cartier (Parijs, 2017). Zijn eerste monografie, Archipel, werd in 2015 gepubliceerd en in 2019 publiceerde Aperture The Heights, een boek gewijd aan zijn reeks van de “vliegende auto’s”. Zijn werk bevindt zich in de vaste collectie van het Metropolitan Museum of Modern Art, New York (VS). In 2016 werd Matthew Porter door Christian Dior uitgenodigd om een collectie tassen en accessoires voor het Dior Lady Art-project te ontwerpen.

Stéphane Dafflon — Matthew Porter
Opening: donderdag 05.09 / 19 – 21u (tijdens Brussels Gallery Weekend)
Tentoonstelling van 6 september tot 26 oktober 2019 
Baronian Xippas
2 rue Isidore Verheyden & 33 rue de la Concorde
www.baronianxippas.com

Foto: Club Paradis