De gerenommeerde Belgische meubelkunstenaar Casimir (°1966) staat voor twee belangrijke en drukke jaren. Na de afgelopen jaren gestaag en geduldig aan een coherent oeuvre te werken, schakelt Casimir in 2019 een versnelling hoger, met de lancering van een tiental nieuwe stuks. Op Collectible, de hedendaagse designbeurs die van 14 tot 17 maart in Brussel plaatsvindt, krijgen we hiervan de eerste te zien. Volgend jaar viert Casimir zijn dertigste verjaardag als meubelmaker met een presentatie op Salone Del Mobile, een boeklancering en een solo-tentoonstelling in Aybar Gallery tijdens Design Miami.

Casimir is een echte furniture artist, die met gelimiteerde, gesigneerde, genummerde en gecertificeerde objecten op de grens werkt tussen kunst en meubels. Poëzie en ambacht gecombineerd in tijdloze objecten. Ook het creatieproces leunt veeleer aan bij dat van een kunstenaar dan van een klassieke meubelontwerper. Casimir creëert en bedenkt alle objecten in eigen ateliers. Hier geen ontwerpen die op een laptop of tekentafel ontstaan, maar rechtstreeks in het atelier. Het experiment en het buikgevoel zijn belangrijke aspecten om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Idee, materiaal, vorm en functie zijn onlosmakelijk verbonden in het creatieproces.

Casimir is samen met Maarten Van Severen de enige hedendaagse Belgische ontwerper die een vermelding kreeg in The Design Encyclopedia, de designbijbel die in 2004 door het MoMA in New York werd samengesteld. Hij studeerde Industrial Design in Genk, waar hij ontdekte dat het ontwerpen van industriële producten een opeenstapeling van compromissen was en zelden de uitdrukking van een persoonlijke emotie of de visie van de ontwerper. Vandaag is Casimir een opvallend meubel- en interieurontwerper, wiens onconventionele ontwerpen worden aangestuurd door de eerlijkheid van de constructie, het materiaal.
Zijn stijl stript zijn meubels naar de essentie, naar waar het oorspronkelijk voor was ontworpen, terugkerend naar het ‘archetype’. Maar zelfs in hun meest eenvoudige vorm zijn ze toch afwijkend, anders. Semiotiek speelt een belangrijke rol: taal als basis van cultuur. Zijn gebruik van duurzame, authentieke materialen – vaak hout – en constructietechnieken zorgt ervoor dat de effecten van de tijd invloed kunnen hebben op de ontwerpen. Naast een esthetische keuze is dit ook het resultaat van een weloverwogen beslissing om hun nut te garanderen. Casimir’s objecten zijn ontworpen om gebruikt te worden.
De ontwerper stelt zichzelf en zijn ontwerpen voortdurend in vraag: in hoeverre zijn archetypen leesbaar? Wanneer vormen zes planken geplaatst op een bepaalde hoek met elkaar een kast? In hoeverre beïnvloeden dimensies de leesbaarheid van een meubelstuk? In welke mate is het mogelijk om de afbeelding los te koppelen van de functie? In hoeverre is het mogelijk het traditionele gebruik van een meubelstuk te rekken? In welke mate vertelt het materiaal het verhaal? Is het mogelijk om al deze schijnbaar tegenstrijdige kwaliteiten te benadrukken, zoals stoer en verfijnd? Dit spanningsveld van tegenstrijdigheden en vragen tracht Casimir met zijn ontwerpen op te roepen.

Casimir
Casimir werd geboren in 1966 in Koersel. Al vrij snel na zijn studies Industrial Design aan SHIVKV Genk stelde hij op INTERIEUR ’92, de Kortrijkse designbiënnale, twee meubelprojecten voor. 
Twee jaar later, in 1994, won hij de Cultuurprijs van de Provincie Limburg. Nog later volgden de Henry van de Velde Award in 2000, en de Vlaamse Cultuurprijs, de meest prestigieuze prijs in België voor Architectuur en Design, voor de collecties ‘Casimir Meubelen’ en ‘Vlaemsch’, in 2004. 
www.casimir.be

Foto’s: www.clubparadis.be