Too Good To Go begon in maart 2018 in België en kon in augustus op de samenwerking met Carrefour rekenen om zich exponentieel te ontwikkelen.

Op 17 april treden 84 Hypermarkten Carrefour en Carrefour Markets toe tot het platform. Als gevolg hiervan werd de kaap van 200 Carrefour-winkels die samenwerken met Too Good To Go overschreden en nemen nu precies 240 winkels deel.

Carrefour, een speler die tegen voedselverspilling strijdt.
Deze strijd tegen verspilling gebeurt in 4 opeenvolgende fasen:

1. Goed voorraadbeheer is een prioriteit. 
2. De afprijzing van de producten die de uiterste consumptiedatum naderen, maakt het mogelijk om het aantal onverkochte producten te verminderen. Consumenten herkennen deze producten dankzij het gele etiket. Too Good To Go is een extra tool om  producten in de winkel af te prijzen.
3. Al meer dan 15 jaar geeft Carrefour onverkochte producten aan voedselbanken en liefdadigheidsinstellingen. Carrefour was de eerste retailer die deze activiteiten uitvoerde via de Schenkingsbeurs, het platform voor het beheer van voedselschenkingen. Het biedt alle verenigingen toegang tot onverkochte producten en beperkt onverkochte voorraden die niet door verenigingen worden opgehaald. De deelname van Carrefour diende als inspiratie voor andere belanghebbenden om deel te nemen aan dit initiatief
4. Carrefour gooit geen voedsel in de vuilnisbak. Zelfs als de 3 voorgaande stappen onverkochte producten niet hebben voorkomen, zullen Carrefour-producten door derden worden herwerkt om er secundaire producten van te maken, zoals energie door de biomethanisatie.

De toewijding van Carrefour België aan milieu- en ethische kwesties werd dit jaar erkend: de retailer won de prijs ‘CSR Professional of the Year 2018’. Deze prijs erkent de inspanningen van het bedrijf op het gebied van zijn sociale verantwoordelijkheid.

Een partnerschap gebaseerd op gemeenschappelijke waarden bij Carrefour en Too Good To Go

“Vanaf het moment dat we Too Good to Go hebben ontmoet, herkenden we een geweldige kans om onverkocht voedsel te verminderen en tegelijkertijd onze maatschappelijke rol van systematische donatie aan goede doelen, zoals de voedselbanken, via de Schenkingsbeurs te behouden” zegt Pascal Léglise, Director Maatschappelijke Verantwoordelijkheid & Milieu, Kwaliteit en Duurzame Ontwikkeling bij Carrefour België. Een groot deel van onze winkels werd direct aangetrokken door het concept en wilde het snel starten. Dit enthousiasme moedigde ons aan om het initiatief uit te breiden met 84 Hypermarkten Carrefour en Carrefour Markets. We hopen dat klanten de ontdekking van onze producten zullen waarderen door het verrassingskarakter van de aankoop en dat zij het leuk zullen vinden om terug te keren.”

Jonas Malisse(foto), de oprichter van Too Good To Go, is enthousiast over deze versterkte samenwerking met Carrefour België: “We zijn bijzonder trots op de impact die we creëren door vandaag een samenwerking met Carrefour Belgium af te sluiten. Dit geeft hoop dat ook andere actoren die zo belangrijk zijn als Carrefour, snel betrokken kunnen raken op het gebied van klimaatactie “.

Manden verkrijgbaar in 240 Carrefour-winkels in België
Vanaf 17 april stelt de Too Good To Go-app haar gebruikers in staat verrassingsmanden te bestellen die uit verschillende producten bestaan. De waarde loopt van €12 tot maximaal €15 en de verkoopprijs bedraagt € 3,99 per mandje. Ze hebben de keuze uit 240 Carrefour-winkels in België, gemakkelijk te vinden via de geolocatie die beschikbaar is via de app (Android-versie en iOS-versie).

Foto’s: Carrefour België