The Body Shop was het eerste wereldwijde beautymerk dat zich inzette tegen dierproeven. De afgelopen 30 jaar hebben ze hier samen met Cruelty Free International tegen gestreden,en de moeite resulteerde in 2013 tot een Europees verbod. Maar dat is nog niet genoeg. Dieren lijden nog steeds voor beauty en de wetten rondom dierproeven zijn veel te gecompliceerd. The Body Shop wil dit vereenvoudigen met één internationale conventie.
Laten we dierproeven wereldwijd verbannen
Dierproeven blijven een wereldwijd probleem en ruim 80% van alle landen heeft nog geen wetten tegen het testen van cosmetische producten en ingrediënten op dieren. Ondanks de vele betrouwbare alternatieven die beschikbaar zijn, blijven miljoenen dieren lijden. Zo schat Cruelty Free International dat er jaarlijks ruim 500.000 dieren wereldwijd gebruikt worden voor dierproeven. “Wereldwijd willen mensen dat deze wrede praktijken gestopt worden, maar de bestaande wetten zijn een groot net van verschillende regels en een aantal hele grote mazen. Ondanks dat steeds meer landen niet-dierlijke proeven vereisen, en veel landen stappen gemaakt hebben in het verbieden van cosmetica-proeven op dieren, moet er nog veel gebeuren.” – Michelle Thew, Chief Executive van Cruelty Free International.
Forever Against Animal Testing- campagne
De nieuwe Forever Against Animal Testing-campagne van The Body Shop en Cruelty Free International roept op tot een verbod van dierproeven voor cosmetische producten en ingrediënten, door middel van een internationale conventie van de Verenigde Naties. Dit is de meest ambitieuze campagne ooit tegen dierproeven in cosmetica en er wordt gestreefd naar het ophalen van 8 miljoen handtekeningen. The Body Shop wil hiermee alle cosmetische dierproeven verbieden, overal en voor altijd.