Dit jaar is het 30 jaar geleden dat The Body Shop haar revolutionaire sourcing-programma, Community Trade, lanceerde. Community Trade, een koploper in de beauty-industrie, heeft een centrale rol gespeeld in de visie van The Body Shop dat ondernemen een positieve bijdrage moet leveren. Het gestelde doel is het verdubbelen van het programma in 2020, middels vier nieuwe ingrediënten die we vandaag bekendmaken.
The Body Shop’s oprichtster Anita Roddick, een groot voorstander van empowering people, begon Community Trade in februari 1987 als Trade Not Aid, om zo in ontwikkeling zijnde groepen de helpende hand te bieden. De eerste leverancier van The Body Shop was Teddy Exports in India, die The Body Shop tot op heden voorziet van een brede variëteit aan hoogwaardige geschenken en accessoires. Inmiddels, 30 jaar later, is Community Trade nog steeds het sterkste fair trade beauty programma in de beauty-industrie en tegen het eind van 2017 zal het programma wederom 23 nieuwe Community Trade ingrediënten introduceren, evenals accessoires en geschenken geleverd door 30 gemeenschappen uit 22 landen.
The Body Shop biedt haar klanten fijne, door de natuur geïnspireerde producten die in lijn zijn met de drie voornaamste doelen van het huidige Community Trade-programma: het veranderen van gemarginaliseerde gemeenschappen wereldwijd, het behouden van traditionele landbouwgewassen en –methoden en het promoten van duurzame landbouw die verbetering brengt in de betreurenswaardige status quo, waaronder het gebruik van schadelijke mest en pesticiden, lage lonen en andere niet-duurzame handelswijzen die van negatieve invloed zijn op habitatten en werkomstandigheden.
Nieuwe ingrediënten
The Body Shop voegt vier nieuwe ingrediënten toe aan de Community Trade-lijst, waardoor het totaal op 23 komt. De nieuwe amandelolie uit de Alicante-streek in Spanje, bananenpuree uit Equador, organisch rozenwater van Britse rozen uit Herefordshire (Engeland) en mangozaadolie uit India zullen gedurende 2017 gebruikt worden in de producten van The Body Shop.
Positieve impact door handel en educatie
The Body Shop is trots op haar partnerschappen met leveranciers en werkt met meer dan 20.000 producenten wereldwijd samen, die elk een eerlijke prijs krijgen, evenals zekerheid en een lange termijnrelatie die hen toegang biedt tot de internationale markt. Het programma heeft impact gehad op de levens van alle betrokken families en gemeenschappen. Een onderdeel van Community Trade bestaat uit het leveren van een bijdrage aan het welzijn van gemeenschappen in nood, waarmee geïnvesteerd wordt in vele belangrijke voorzieningen waaronder medische centra, bronnen, sanitaire voorzieningen en 50 scholen waar meer dan 25.000 kinderen onderwezen worden. Daarnaast heeft Community Trade bijgedragen aan het behoud van 80.000 hectare regenwoud. Het programma illustreert de ware kracht die handel kan hebben op de samenleving.
Community Trade staat nog steeds hoog in het vaandel bij The Body Shop
Maar dat is lang niet alles. Als onderdeel van haar Enrich Not Exploit™ Commitment heeft The Body Shop beloofd het Community Trade-programma uit te breiden van 19 naar 40 ingrediënten voor 2020 – een doel waarin reeds belangrijke stappen gemaakt zijn. Deze stappen zullen tot wel 40.000 economisch kwetsbare burgers wereldwijd aan het werk helpen. Ook is The Body Shop pionier op het gebied van het onttrekken van cosmetische ingrediënten uit kwetsbare gebieden met een hoge biodiversiteit, zonder de gebieden en gewassen aan te tasten. Met deze duurzame ontwikkeling beschermt The Body Shop bedreigde habitatten en de lokale bewoners die hiervan afhankelijk zijn, zodat deze ecologisch belangrijke gebieden bewaard blijven voor volgende generaties.