Steeds minder consumenten in ons land genieten bij de huidige zomerse temperaturen van softijs. De wereld marktleider in de meest uiteenlopende ijsmachines en toebehoren, Carpigiani Benelux(Zandhoven/Antwerpen), merkte in België de voorbije jaren een sterk dalende trend voor de verkoop van softijsmachines; tot zelfs 80% in vergelijking met eind jaren ‘90. Terwijl softijs in de rest van de wereld vandaag wél bijzonder populair blijft. Producenten wijzen met een beschuldigende vinger richting de negatieve berichtgeving uit het verleden, rond enkele gevallen van besmetting na het eten van softijs.

Softijs wordt sinds de aangehaalde voorvallen door het grote publiek, in België, nog al te vaak geassocieerd met slechte hygiëne. De gevolgen voor de producenten van softijsmachines, waaronder marktleider Carpigiani, zijn dramatisch in ons land.Tussen 1990 en 2000 stonden er op de Belgische markt tot ongeveer 1.250 softijsmachines. Op dit moment is dat aantal gedaald tot 150 à 200 machines; een daling met meer dan 80%. Een doorgedreven heropvoeding van een deel van de ijsventers (naar het voorbeeld van Nederland) en de verstrengde regelgeving voor softijsmachines sluiten volgens de sector nieuwe gevallen van besmettingen nagenoeg uit.

“De huidige generatie softijsmachines voldoet volledig aan de Hygiënecode voor ijsbereiding”, lichten Joop Mulder en Stefan De Vroede van Carpigiani Benelux, toe. “Ze zijn allemaal voorzien van een eigen pasteurisatiefunctie. Die verhittingstechniek doodt bij gebruik alle mogelijke bacteriën en verhindert besmettingen. Zo’n functie garandeert de hygiëne van het toestel tot maximaal zes weken, maar wij raden al onze klanten aan om dit om de 14 dagen te doen. Voor het onderhoud en de reinigingen werken de meeste zaken trouwens steevast met professionele firma’s. Dus wat ons betreft, is het huidige angstklimaat en de dalende trend geheel onterecht.”

Opmerkelijk is dat ondanks de sterke daling van interesse in softijs, de Belg de ijsvariant nog wel steeds op grote schaal consummeert bij pakweg fast food-ketens, pretparken en winkels zoals bijvoorbeeld IKEA. Bij onze buurlanden en in de rest van de wereld was softijs overigens nooit populairder. In grote steden zoals Tokio, New York, London en Melbourne zijn softijsvarianten van pakweg thee en watermeloen erg trending op social media. En in Nederland maakt softijs meer dan een zesde uit van het totaalaanbod. Bij onze Noorderburen staan er 4.500 tot 5000 softijsmachines.

Foto’s: Holy2