DE BERBERCULTUUR WORDT GEËERD IN DE “ABATTOIRS DE BOMEL” (NAMEN) IN EEN GROTE TENTOONSTELLING ROND BAKHNOUG.

Van 20 januari tot 6 maart 2022 wijden de «Abattoirs de Bomel» (Namen) een grote tentoonstelling aan een van de centrale elementen van de Tunesische cultuur, de bakhnoug. Dit monochrome stuk textiel, vaak rood of blauw, begeleidt Berbervrouwen hun leven lang. De tentoonstelling Rood Blauw, sprekend textiel, met als curator Denise Biernaux (Les Drapiers), confronteert de bakhnoug op originele wijze met twee andere reeksen creaties. Enerzijds schildert Pol Pierart vrije doeken, bijna monochroom, doorkruist met anagrammen die zwaar van betekenis zijn. Aan de andere kant stapelt Jean-Luc Petit kalksteen uit de Maas, gewonnen uit een nabijgelegen steengroeve en getekend door tijd en mens.

Het weven van de bakhnoug, de karakteristieke Berbersluier, is geen gemakkelijke taak. Het meisje weeft de witte wol met inzetstukken van witte katoenen patronen. De rijkdom van de abstracte symbolen en de kleur van de geverfde bakhnoug samen met de verschillende stadia van het leven van de vrouw, vormen een uniek symbolisch universum, dat op discrete wijze de perceptie van het leven van een persoon vertelt. Het ambacht, verbonden met menselijke
behoeften, versiert en verfraait het bestaan en schept betekenis. Door zijn primordiale verankering in de materie fungeert het ambacht in zekere zin als een herinnering aan onze eigen oorspronkelijke staat: onze lichamelijkheid verbindt ons met dezelfde cycli van het leven. Zo herinnert de bakhnoug aan de nederigheid, omdat onze stoffelijkheid niet kan ontsnappen aan deze onvermijdelijke horizon van eindigheid en heropleving.

Het ontcijferen van de symboliek van de ontwerpen van een bakhnug is het volgen van een “ontbrekende draad” die ons naar een persoonlijke levensvisie zou leiden. Wie de draden van elke bakhnug van dichtbij bekijkt, gaat op zoek naar de kosmologie, de ambities, de angsten en de overtuigingen van een individuele vrouw, deze sluiten aan bij symbolisaties die teruggaan tot het begin van de mensheid.

Als we de bakhnug beschouwen als het psychogram van een leven, een symbolische code buiten de taal, zou hetzelfde dan niet gezegd kunnen worden van de twee andere artistieke gebaren die in deze tentoonstelling bijeengebracht zijn?

De schilderijen van Pol Pierart zijn doordrongen van gebaren en woorden. De kunstenaar hecht veel belang aan de materialiteit van het doek, dat herhaaldelijk met verf wordt bedekt om het voor de hand liggende gebaar te behouden. Ook zijn bijzondere taalgebruik – corrigeren, uitwissen, transformeren – verwijst naar de tumultueuze beweging van het leven en activeert anagrammen die diep verbonden zijn met onze menselijke conditie.

Het geheel wordt gecompleteerd door de installatie van Jean-Luc Petit, die stenen uit een plaatselijke steengroeve stapelt, gehakt en gevormd door de menselijke hand. Er wordt een dubbelspel geconstrueerd: een verwijzing naar geologische formaties die fossielen bevatten met andere verdwenen levenscycli, en een verband met de plaats – de naburige steengroeven – in een discrete accentuering van een onontwarbare ontmoeting tussen kunst, leven en handenarbeid.

Bakhnoug, berber textiel
Pol Pierart, schilderijen
Jean-Luc Petit, installatie
Curator : Denise Biernaux / Les Drapiers
Sceenografie : Jean-Luc Petit

Het Cultureel Centrum van Namen werd opgericht in 2005 en is sinds de renovatie in 2014 gevestigd in het voormalige slachthuis (les Abattoirs) van Namen, een opmerkelijk voormalig industrieel gebouw dat volledig werd gerenoveerd door het Belgische architectenbureau Emmanuel Bouffioux.
Met een oppervlakte van 3000m2 en gelegen op 5 minuten van het station van Namen, geven deze nieuwe plaatsen een nog grotere reikwijdte aan de acties van het centrum. Al snel is de symbiose tussen het gebouw (het oude slachthuis) en de inhoud (het Cultureel Centrum) zo perfect dat ze op natuurlijke wijze samensmelten tot een versterkte gemeenschappelijke identiteit, de Abattoirs de Bomel.

DATA 20 januari tot 6 maart 2022
OPENINGSDAGEN EN UREN Van dinsdag tot zondag, 14u00 tot 18u00
PLAATS Abattoirs de Bomel / Centre culturel de Namur
Traverse des Muses 18 – 5000 Namur
TARIEF Vrije toegang
WEB www.centrecultureldenamur.be/expo-rouge-bleu

Foto’s: Jean-Luc Petit / www.caracascom.com