Van 9 mei tot 1 augustus 2021 opent Textilités, een grote tentoonstelling die uitsluitend Belgische kunstenaars samenbrengt, haar deuren in de oude abattoirs van Bergen. De tentoonstelling brengt 30 hedendaagse Belgische kunstenaars samen rond één enkel medium: textiel. Met meer dan 60 werken, gaande van specifieke producties tot recente en oude werken, biedt Textilités een breed panorama van hedendaagse Belgische creaties. Het is een initiatief van BeCraft in samenwerking met de stad Bergen en kunstencentrum Les Drapiers, en samengesteld door Denise Biernaux.
 
Het raamwerk van de tentoonstelling is bedoeld om een reflectie te zijn op het begrip textiel, en de betekenis en de relevantie ervan. Het onderzoekt de relatie tussen materialen en hun weerbaarheid, om op die manier een vorm van “textielbaarheid” te rechtvaardigen.

Om dit te illustreren, concentreerde de selectie zich op werken van in België wonende ontwerpers voor wie textiel een van de motoren van hun werk is, waarbij de vitale creatieve energie even belangrijk is als de uiteindelijke vorm. De tentoongestelde werken getuigen van de symbolische, culturele en esthetische waarden van zowel ontwerpers als beeldend kunstenaars en ambachtslieden.
  
Over de thematiek van de tentoonstelling
 
Het duurde eeuwen voordat de mens de weeftechniek ontwikkelde en onder de knie kreeg. Textiel heeft stap voor stap de structurele evolutie van onze samenleving gevolgd om zich tot op de dag van vandaag op verschillende manieren te ontvouwen. Enerzijds vindt het zichzelf als geconceptualiseerd product opnieuw uit door middel van nieuwe technologieën te combineren met de vereisten van duurzame ontwikkeling. Anderzijds breidt textiel als artistieke productie ook zijn mogelijkheden uit door het gebruik van onverwachte materialen en door nieuwe benaderingen. Hij ontwikkelt andere manieren van denken over textielontwerp en roept daarbij interessante vragen op over hedendaagse kunst.
 
Textiel heeft duidelijk zijn plaats verworven in de hedendaagse beeldende kunst. Als artistieke discipline moet het niet langer worden gezien als een afgewerkt product, maar eerder als een multidirectioneel denkproces, als “een knoop waarvan de draden aan de buitenkant afwikkelen en zich vermengen met de afgewikkelde draden van andere knopen”. Met andere woorden, de taal van textiel is “een ding dat leeft” en niet langer louter een vorm of een materiaal. De kunstenaar of de ambachtsman is daarom steeds onderweg en zijn rol “is niet om een voorgekauwd idee te reproduceren […] maar om de krachten en de materiaalstromen die leven geven aan de vorm van het werk te bundelen en te volgen”, zoals antropoloog Tim Ingold uitlegt.
 
Het vakmanschap gaat gepaard met de ‘intelligentie van het gebaar’, waardoor in de geschiedenis plaats wordt gemaakt voor het discours, de geschiedenis. De opvatting van het ‘textiele ding’ in plaats van het ‘textiele object’, geïntroduceerd door Tim Ingold, weerspiegelt de benadering van huidige ontwerpers voor wie het uiteindelijke werk het resultaat is van onvoorziene gebeurtenissen en een combinatie van factoren, in plaats van een object dat als een voldongen feit voor ons zou staan, eerder bezet dan bewoond.

30 Belgische kunstenaars:
Esther Babulik, BedrossianServaes, Marianne Berenhaut, Tatiana Bohm, Chevalier Masson, Hannah De Corte, Catherine de Launoit, Laurence Dervaux, Lili Desrues, Mathilde D’hooge, Jot Fau, Javier Fernandez, Dolorès Gossye, Daniel Henry, Jean-Pierre Husquinet, Julie Krakowski, Jean Pierre Muller, objects.projects., Leïla Pile, Elfie Poiré, Céline Prestavoine, Marianne Reding, Klaas Rommelaere, Diane Steverlynck, Charlotte Stuby, Linda Topic, Hélène Van Spaendonck, Graziella Vruna, Emma Van Roey et Claire Williams.
 
Curator: Denise Biernaux

09.05.21 – 01.08.21
Dinsdag – Zondag, 12.00 uur – 18.00 uur
Les Anciens Abattoirs, Grande Halle
17/02, rue de la Trouille Bergen
 
Tarief
€3 (-12 jaar: gratis)
Reservatie verplicht via https://www.becraft.org/event/textilites

Foto: www.carascom.com