Het globale aantal inschrijvingen van nieuwe studenten aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) neemt met 5% toe. KdG ziet positieve tendensen onder andere in de lerarenopleiding (secundair onderwijs: +28%) en een gestage stijging voor de economische (+4%) en technologische opleidingen (+4%).
 
“We zijn blij om deze tendensen te zien. Afgestudeerden in de onderwijsopleidingen zullen binnenkort mee het lerarentekort helpen invullen en ook onze afgestudeerden in economische en technologische opleidingen zijn erg gegeerd op de arbeidsmarkt”, stelt Veerle Hendrickx, algemeen directeur KdG. “Toch baart deze toename in inschrijvingen ons ook zorgen, want de financiering van de overheid voor deze bachelors is ondermaats.”
 
Minder middelen voor technologische en economische opleidingen
 
Vandaag krijgen hogescholen voor een student in technologische of economische opleidingen tot 3000 euro minder overheidsmiddelen dan voor een student in sociale en zorgopleidingen. De Vlaamse hogescholen hopen dat de nieuwe Vlaamse regering deze onderfinanciering eindelijk rechttrekt: “We zijn in blijde verwachting dat onze vraag naar correcte financiering voor alle professionele bachelors door de onderhandelaars wordt opgenomen in het regeerakkoord.”
 
Veerle Hendrickx: “In elke opleiding werken we praktijkgericht, zetten we in op intensieve begeleiding, oefenen we competenties en werken we aan attitude in kleine groepen. Elke professionele bachelor verdient een kwaliteitsvolle opleiding, met een zelfde financiering vanuit de overheid. Daarom vragen we om de verschillen in de financiering weg te werken, niet door een herverdeling van de middelen, maar via extra budget dat garandeert dat deze ongelijkheid binnen een bepaalde periode gelijkgetrokken wordt.”
 
Werkveld steunt de vraag
 
Beroepsfederaties en bedrijven steunen de vraag volmondig. Wouter De Geest, CEO BASF Antwerpen: “Onze industrie schreeuwt om voldoende economische en technische bachelors. We hopen meer studenten warm te maken voor deze praktijkgerichte opleidingen en daarvoor is ook voldoende begeleiding nodig. Een correcte financiering spreekt voor zich.”

Saskia Van Uffelen, Digital Champion België voor de EU en GFI Corporate Vice President Benelux, bevestigt: “De digitale transformatie heeft impact op alle jobs, niet in ’t minst op bedrijfsgerichte en technologische. Daarom zetten hogescholen in op ondernemerschap, kritisch denken, digitale vaardigheden … zodat de afgestudeerde bachelors de transformatie mee kunnen realiseren. Deze skills vragen intensieve begeleiding en coaching, waarvoor vandaag onvoldoende middelen zijn.”
 
Investering verdient zich terug
 
“Een correcte financiering zou ons helpen kwaliteit te blijven garanderen en een steeds diversere groep studenten nog beter te begeleiden tot afstuderen”, zegt de algemeen directeur. De investering verdient zich onmiddellijk terug want de inzet van hoger opgeleiden in bedrijfsgerichte en technologische jobs leidt tot: het invullen van de knelpuntberoepen, betere integratie en hogere welvaart.
 
“Zelfs in tijden van budgettaire krapte is de vraag verantwoord in verhouding tot het volledige onderwijsbudget van 12 miljard euro, gezien hogescholen veruit het laagst gefinancierd zijn van alle niveaus en zij al grote inspanningen leverden om steeds meer studenten te begeleiden met minder middelen. Als Vlaanderen een sterke economische topregio wil zijn, moet de overheid investeren in de opleiding van kwalitatieve en flexibele ondernemers en technici”, aldus de directeur.