De stad Antwerpen moedigt bezoekers, bewoners en pendelaars aan om tijdens de grote wegenwerken in en rond de stad op een andere manier naar de stad te komen, zoals met de fiets. Voor het Ringfietspad, een van de drukste routes voor fietsers die dagelijks naar hun werk of school rijden, heeft de stad een aantal maatregelen klaar om het comfortabeler en veiliger maken. Zo zal het fietspad onder de Stenenbrug, de  Grote Steenweg en de Gerard le Grellelaan worden doorgetrokken. Tussen de Stenenbrug en de Luitenant Lippenslaan zal een geluidsberm de geluidskwaliteit verbeteren. Om tijdens de wegenwerken mensen aan te moedigen de fiets te nemen, investeert de stad fors in het wegwerken van de belangrijkste ‘missing links’ op de grote fietsroutes, zoals de fietsostrades naar de stad, het Ring- en Singelfietspad en de districtenroute.
Studie naar grote kruispunten op Ringfietspad
Het Ringfietspad, aan de buitenkant van de Ring, is een belangrijke fietsroute waar verschillende fietsostrades en grote verkeersassen, zoals de Grote Steenweg en de Gerard le Grellelaan, op aansluiten. Via die verkeersassen kunnen fietsers vanop het Ringfietspad makkelijk het centrum van de stad bereiken. Deze drukke kruispunten zijn echter ook grote hindernissen voor de fietser, die tekortschieten op het vlak van verkeersveiligheid en fietscomfort. Een haalbaarheidsstudie nam de grote kruispunten op het Ringfietspad onder de loep. De studie onderzocht waar het fietspad verkort kan worden, en waar het onder of over de verbindingsassen of vele op- en afritten door kan lopen. Dergelijke aanpassingen maken de route comfortabeler en veiliger.
Drie optimalisaties op het Ringfietspad
Vanuit de resultaten van deze studie heeft de stad drie projecten naar voor geschoven om zo snel mogelijk te realiseren:
Stenenbrug
Met de heraanleg van de Turnhoutsepoort kunnen fietsers van het Ringfietspad binnenkort van noord naar zuid en omgekeerd het Singelfietspad gebruiken, in plaats van de huidige situatie waarbij ze moeten rondrijden langs de Collegelaan en het Rivierenhof. Op die manier krijgt het Ringfietspad een verkorting van ongeveer 1 kilometer langs het Singelfietspad en onder de op- en afrit van de E313/E34 door. Een onderdoorgang aan de Stenenbrug is het sluitstuk van dit project. Die doorgang zorgt ervoor dat het laatste conflict tussen auto’s en fietsers weggewerkt wordt, en dat fietsers zonder hindernissen kunnen doorfietsen.
Grote Steenweg en Gerald le Grellelaan
De twee andere optimalisaties gebeuren aan de Grote Steenweg en Gerard le Grellelaan. Ook hier wordt het Ringfietspad verlaagd en duikt het onder de bruggen door. Daarnaast komen er fietsbruggen over de op- en afrit. Deze projecten worden nog verder uitgewerkt. Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Deze drie projecten zorgen niet alleen voor een lokale verbetering van de verkeerssituatie. Ook fietsers die een langere afstand afleggen krijgen veiligere verbindingen met het Singelfietspad en de stad, én geraken sneller op hun bestemming, omdat ze de huidige omwegen langs de verkeersknopen van de E34 en E19 niet meer moeten maken.“
Voorontwerp Stenenbrug klaar
De doorgang aan de Stenenbrug wordt voorzien in de berm van de Ring, zo’n 2,8 meter onder de huidige brug door. Aan beide kanten van de Stenenbrug komen aansluitingen op het nieuw aangelegde dubbelrichtingsfietspad op de Stenenbrug en op de voetpaden. Samen met het nieuw stuk Ringfietspad worden ook een voetpad in halfverharding, nieuwe verlichting en infiltratiegrachten aangelegd. Voor de inrichting worden de richtlijnen uit het beeldkwaliteitsplan voor de Groene Singel gevolgd. Het voorontwerp voor deze doorgang is klaar en tegen deze zomer van 2017 wordt de stedenbouwkundige vergunning voor dit project aangevraagd.  Zo kan uiterlijk in het voorjaar van 2018 gestart worden met de realisatie. Als alles volgens plan verloopt kan de nieuwe verbinding tegen het najaar van 2018 in gebruik genomen worden.
Milieuvriendelijke led-lichten
Sinds kort is alle verlichting op het Ringfietspad tussen de Scheldekaaien en de Stenenbrug vervangen door nieuwe led-lichten. Die verlichting is energiezuinig en geeft slechts een beperkte lichtvervuiling. Na de realisatie van de Turnhoutseknoop en de Oosterweelverbinding zal ook op het laatste stuk Ringfietspad led-verlichting geplaatst worden. De keuze voor deze verlichtingsarmaturen past binnen het lichtplan van de stad Antwerpen.
Proefproject leefbaarheidsmaatregelen: geluidsberm
Stad Antwerpen en Vlaanderen hebben samen een intendant aangesteld die de leefbaarheid en een grootschalige overkapping van de Ringzone onderzoekt. Deze overkapping zal in verschillende stappen gebeuren. Om op korte termijn de leefbaarheid te verhogen is AG VESPA samen met de intendant een overzicht aan het uitwerken van snel te realiseren leefbaarheidsmaatregelen. De aanleg van de doorgang onder de Stenenbrug is een uitgelezen kans om een van de leefbaarheidsmaatregelen voor de Ringzone in een echte situatie te testen en te evalueren, namelijk een speciale geluidsberm. Op het stuk van het Ringfietspad tussen de Stenenbrug en de Luitenant Lippenslaan komt tussen fietspad en Ring een groene geluidsberm met aangepaste beplanting. Bij een latere overkapping van de Ring, die hoger komt te liggen dan de huidige bermen, kan deze berm dienen om dit hoogteverschil mee op te vangen. Alexander D’Hooghe, intendant voor overkapping en leefbaarheidsmaatregelen in de Antwerpse Ringzone: “We zijn enthousiast over dit proefproject. Het toont aan dat we niet alleen moeten uitkijken naar plannen die pas binnen afzienbare tijd gerealiseerd kunnen worden, maar dat we al op korte termijn maatregelen kunnen nemen om de leefbaarheid lokaal te verhogen. De catalogus van maatregelen die AG Vespa aan het uitwerken is, wijst uit dat vaak een slimme combinatie van maatregelen nodig is om de leefbaarheid op een plek te verbeteren. Deze ingreep geeft ons de kans om het effect van de natuurlijke geluidsberm te meten.”