Sinds 27 april 2018 treden de stad en OCMW Antwerpen naar buiten als één organisatie en communiceren ze meer en meer alleen nog in de huisstijl van de stad. Het OCMW-logo en de naam zullen gaandeweg uit het straatbeeld en de communicatiedragers verdwijnen. Maar dat heeft geen gevolgen voor Antwerpenaars die sociale hulp nodig hebben. Integendeel, een verregaande integratie tussen de Antwerpse OCMW- en stadsdiensten moet leiden tot een betere en meer efficiënte dienstverlening op maat van de klant.
Een sterke stad die maatschappelijke uitdagingen aangaat
Er waren veel raakpunten, en zelfs overlappingen, tussen de dienstverlening van het OCMW en het aanbod van de stad. Door alle diensten rond wonen, welzijn, armoedebestrijding en maatschappelijke hulpverlening te integreren, gaat het Antwerps stadsbestuur volop voor een sterker en efficiënter lokaal sociaal beleid. En voor een betere en efficiëntere dienstverlening op maat van burgers. Antwerps OCMW-voorzitter en schepen voor sociale zaken Fons Duchateau is blij met de integratie: “We staan in Antwerpen voor grote maatschappelijke uitdagingen. Door onze krachten te bundelen kunnen we die uitdagingen beter aan. En door de schaalvergroting kunnen we mensen en middelen efficiënter inzetten. Door nu ook de communicatie van het OCMW onder de stadsvlag te laten varen, verdwijnt het stigma dat OCMW-klanten soms ondervinden en verlagen we de drempel naar het vinden van hulp”, aldus Duchateau.
Aanpassingen al bezig
De naam OCMW en het OCMW-logo zullen gaandeweg uit de communicatieproducten verdwijnen. Die krijgen de huisstijl van de stad aangemeten. Een eerste zichtbare aanpassing van de huisstijl is te zien op de sociale media. De facebookpagina van het OCMW en de LinkedIn-pagina van het OCMW veranderen van naam naar ‘Sociale centra van Antwerpen’. Tweeten doet het OCMW voortaan via de Twitter-account van de stad. De komende weken wijzigen de contactgegevens van het OCMW-infopunt ook naar die van het stedelijk contactcenter: info@stad.antwerpen.be, tel. 03 22 11 333. En er zullen ook stilaan wijzigingen zichtbaar zijn aan publicaties en aan de website (www.antwerpen.be/socialecentra).
Nog geen volledige integratie
Stad en OCMW Antwerpen hebben intussen één organogram en werken hard aan een maximale integratie van hun werking en dienstverlening. Maar het OCMW blijft juridisch wel bestaan. Er is federaal nog geen wetgevend kader om beide organisaties volledig te integreren waardoor ze nog als twee afzonderlijke organisaties (rechtspersonen) blijven bestaan. De naam zal dus niet volledig verdwijnen bij zaken die samenhangen met federale wetgeving over maatschappelijke dienstverlening en maatschappelijke integratie, zoals beslissingen over het leefloon. Het is wel de bedoeling dat klanten en medewerkers in de dagelijkse werking geen onderscheid meer ondervinden tussen de stad en het OCMW.
Sociale centra en Centraal Onthaalbureau
Antwerpse inwoners die sociale hulp nodig hebben, kunnen nog steeds terecht in het sociaal centrum in hun buurt. Het dichtstbijzijnde sociaal centrum is te vinden via de stratenlijst opwww.antwerpen.be/socialecentra/stratenlijst. Of ze kunnen bellen naar het stedelijk contactcenter: tel. 03 22 11 333.
Wie minder dan een maand is ingeschreven in het Antwerps bevolkingsregister en een huurcontract heeft voor een woning in Antwerpen, kan terecht bij het Centraal Onthaalbureau, Coeveltstraat 6, 2100 Deurne, tel. 03 292 81 10. Mensen zonder papieren kunnen hulp vragen bij sociaal centrum Plein, Lamorinièrestraat 137, 2018 Antwerpen.