De Vlaamse ministers Joke Schauvliege, Ben Weyts en Bart Tommelein ondertekenden afgelopen maandag met de initiatiefnemers Autodelen.net, Taxistop, The New Drive en The Shift, de eerste Groene Economie Convenant of Green Deal in Vlaanderen. De initiatiefnemers van de Green Deal Gedeelde Mobiliteit konden 76 partners warm maken om, samen met de Vlaamse Overheid, werk te maken van een groeiende gedeelde mobiliteit. Daarbij moet tegen 2020 het aantal autodelers, carpoolers en fietsdelers aanzienlijk stijgen. De sociale huisvestingsmaatschappijen De Ideale Woning (Antwerpen) en DE ARK (Turnhout) ondertekenden mee de Green Deal.

Beide woonmaatschappijen engageren zich hiermee uitdrukkelijk om hun steentje bij te dragen aan een meer duurzame mobiliteit. Ze ondernemen niet alleen acties om hun eigen mobiliteit en die van hun werknemers groener te maken, maar onderzoeken ook hoe autodelen kan geïntegreerd worden in woonprojecten. Autodelen zorgt immers voor minder auto’s en dus minder nood aan parkeerplaatsen. Zo komt er meer plaats voor een ander, duurzamer gebruik van de schaarse ruimte.

Als sociale huisvestingsmaatschappijen hebben De Ideale Woning (met zetel in Berchem) en DE ARK (met zetel in Turnhout) ook oog voor betaalbaarheid. Zij zorgen voor betaalbare woningen voor hun huurders. Vanuit deze invalshoek voegen zij een extra element toe aan deze Green Deal. Zij gaan op zoek naar betaalbare en duurzame mobiliteit voor de sociale huurders. Gedeelde mobiliteit is goedkopere mobiliteit. Je betaalt enkel voor je auto als je hem nodig hebt, niet om hem te laten stilstaan voor de deur.

Autodeelprojecten

Beide maatschappijen gaan hun huurders informeren en motiveren om deel te nemen aan autodeelprojecten. De Ideale Woning stelt nu al een deelauto ter beschikking van haar huurders en onderzoekt of dit project kan uitgebreid worden. Die ervaring leert dat goed informeren en sensibiliseren belangrijk is.

De integratie van autodelen in nieuwbouwprojecten staat ook op het programma. Hiervoor zullen ook de gemeenten en de Vlaamse overheid overtuigd moeten worden. De huidige regels voor financiering van sociale huurwoningen moedigen dit niet aan. Ook de gemeentelijke parkeernormen houden hier nog geen rekening mee.

DE ARK engageerde zich tot de volgende inspanningen:
1. DE ARK is bereid om mee na te denken en te onderzoeken of en hoe in betaalbare woningbouwprojecten binnen sociale huisvesting gedeelde mobiliteit kan gepromoot of geïntegreerd worden.
2. DE ARK wil haar poolwagens inzetten als deelwagens ’s avonds en in het weekend voor het personeel.
3. DE ARK brengt gedeelde mobiliteit op de agenda in het overleg met de sectoren en vertegenwoordigers van onder meer de OCMW’s, stad en andere partners.

De Ideale Woning gaat voor deze afspraken:
1. De Ideale Woning voorziet in 2017 haar deelauto van een bestuurder (cf. mobiliteitsassistent).
2. De Ideale Woning sensibiliseert haar bewoners over gedeelde mobiliteit door het herhaaldelijk geven van infosessies.
3. De Ideale Woning zet minstens één pilootproject op waarbij gedeelde mobiliteit structureel wordt ingebed in een nieuwbouwproject.
4. De Ideale Woning deelt haar goede ervaringen met andere sociale huisvestingsmaatschappijen en brengt gedeelde mobiliteit op de agenda in het overleg met de andere sociale huisvestingsmaatschappijen.
5. De Ideale Woning faciliteert tegen 2018 de installatie van een (elektrisch) fietsdeelsysteem voor haar bewoners.

De Ideale Woning gaf alvast het startschot met een informatievergadering over autodelen op 30 maart in haar kantoor aan de Diksmuidelaan 276 in Berchem.