De echte Vlaamse foodies vind je dit weekend in de Antwerpse binnenstad, want het is weer tijd voor de zevende editie van Smaakmeesters. Dit jaar zelfs nog een tikkeltje extra fun voor alle culinaire freaks: Smaakmeesters Deluxe, een unieke kans om bij drie topzaken te dineren voor een mooie prijs. Sterrenzaak The Butcher’s Son is er daar een van.

Smaakmeesters Deluxe heeft er samen met Flanders Food Festival en Stad Antwerpen voor gezorgd dat dit een culinaire tocht wordt om nooit meer te vergeten. Zie het als een culinaire wandeling, of misschien zelfs een culinaire wereldreis. Zij die kozen voor arrangement De Koninck passeren langs Bokertov Laila, Black Smoke en sterrenzaak The Butcher’s Son.

Flip World Foodie
Gekozen worden voor zo’n culinair evenement is al een hele eer op zich. Als een van de grootste foodies van de Benelux je daar persoonlijk voor opbelt, ga je nog een stapje verder. “Een klant vertelde me ineens: amai, Flip World Foodie is hier komen eten! Ik wist in eerste instantie niet wie dat was”, geeft sommelier Luc Dickens toe. “Toen ik hem ben gaan opzoeken op Instagram zag ik dat hij topzaken over heel de wereld bezoekt.” Flip World Foodie, oftewel Flip Dejaeghere, is verbonden aan de internationale wedstrijd World’s 50 Best, die dit jaar in Antwerpen gehouden wordt. “Hij vroeg ons of we wilden meedoen met Smaakmeesters Deluxe, en uiteraard zeiden we meteen ja.”

Belgische wijnen
Tijdens de culinaire wandeling kunnen de foodies in elk restaurant een ander gerecht verwachten. Sommige restaurants hebben zelfs een speciaal Smaakmeesters Deluxe-menu opgesteld, maar The Butcher’s Son heeft dat bewust niet gedaan. “We werken hier nooit met menu’s. We willen dat mensen zelf kunnen kiezen wat ze willen eten. De kans is groot dat iemand een menu niet lust – of misschien niet alle gerechten uit een menu – en dat is jammer. We hebben liever dat mensen zelf hun voor- en hoofdgerecht kunnen kiezen. Zo kan iedereen vermijden wat ze niet graag hebben.”

En toch passen hun gerechten perfect binnen wat Flanders Food Festival in gedachten had. “We werken met lokale boeren voor zowel zuivel als voor groenten. Ook ons vlees halen we bij de beenhouwer hier naast ons”, vertelt Luc. De wijnen zijn ook uit eigen land, en dat blijkt een succes. “Steeds meer mensen neigen naar de Belgische wijnen. Ik vind het ook belangrijk om die Belgische soorten meer en meer te promoten. De kwaliteit is super en krijgt zelfs internationaal meer erkenning.” Een Belgische kaart met Belgische wijnen, dat kan niet anders dan smaken.

Tekst: Demi Crapa

Foto: www.ambiance.be