De stad Antwerpen erkent dat de logistieke sector een belangrijke bijdrage kan leveren aan de oplossing van mobiliteitsproblemen. Om die reden lanceerde de stad in juli 2020 een oproep om bestaande logistieke diensten te promoten bij lokale handelaren, nieuwe logistieke oplossingen toe te passen en bestaande samenwerkingsverbanden efficiënter te maken en te verduurzamen. De resultaten van die projectoproep werden vandaag bekendgemaakt op de eerste digitale bijeenkomst rond stedelijke logistiek in Antwerpen.
 
Eerste digitale bijeenkomst stedelijke logistiek
Om de verschillende spelers in de logistieke sector samen te brengen, organiseerde de stad vandaag een eerste digitale bijeenkomst. Tijdens het plenaire gedeelte werd de ambitie van de stad toegelicht door schepen voor mobiliteit Koen Kennis, gevolgd door een overzicht van de huidige projecten die binnen de stad lopen.
 
Koen Kennis: “Als we spreken over een modal shift dan denken de meeste mensen automatisch aan personenvervoer, maar dat is slechts een deel van de uitdaging waar we in Antwerpen voor staan. Kunnen de logistieke stromen rond en in onze stad niet beter, efficiënter, duurzamer? Benutten we voldoende mogelijke alternatieven? En wat met de belevering in de binnenstad? De stad brengt ondernemers samen om naar oplossingen te zoeken.”
 
Ook de Universiteit Antwerpen deelde haar laatste inzichten over stedelijke logistiek. Zo werkt het Departement Transport en Ruimtelijke Economie samen met verschillende onderzoekers rond onder andere de impact van veranderend consumentengedrag op stedelijke logistiek. Vervolgens gingen de deelnemers in drie interactieve werksessies aan de slag met verschillende logistieke uitdagingen.
 
Dit participatiemoment kadert zowel binnen de Green Deal duurzame stedelijke logistiek als binnen het Europese project Sump-Plus.
 
Bekendmaking geselecteerden projectoproep stadslogistiek
Tijdens het digitale logistieke event werden de 6 geselecteerde projecten van de projectoproep stadslogistiek bekendgemaakt. Oplossingen moeten op korte termijn implementeerbaar zijn en moeten bijdragen aan een modal shift, efficiëntieslag of time shift.
 
De 6 geselecteerde projecten zijn:
·         Bycyckel focust op het verduurzamen van de zakelijke dienstverlening in de binnenstad door elektrische cargofietsen in te zetten voor dienstenbedrijven, zoals de rechtbank van Antwerpen, Thuiszorg Vlemincksveld en Manus vzw.
·         Fietskoerierdienst Cargo Velo CVBA speelt met het project ‘Velopack Antwerpen’ in op de sterk groeiende vraag naar thuisleveringen van online-aankopen. Met het project gaat Cargo Velo voor een ‘slow but focused’ aanpak waarbij (online-)winkels kunnen intekenen om hun pakketten te bezorgen in een beperkt aantal vaste tijdslots (in tegenstelling tot zo snel mogelijke leveringen). Bestellingen worden doorheen de week opgespaard en gebundeld bezorgd naar het weekend toe.
·         ‘Innovatieve Consumer Retro Logistiek’ is een project van CityDepot waarbij ze, samen met een aantal projectpartners, leveringen en ophalingen aan huis (en locker) willen doen. Hieronder vallen leveringen voor lokale handelaren, last-mileoplossingen en leveringen voor de services industrie, zoals het ophalen en leveren van wasgoed, foodboxen, levensmiddelen enzovoort.
·         Mobile Locker NV wil een pakjesautomaat aanbieden waarvan op termijn alle koerierdiensten gebruik kunnen maken met het project ‘Stedelijke lockerhub voor winkels en bedrijven’. Alle winkels rondom de pakjesautomaat krijgen bovendien, tegen een gereduceerd tarief, toegang tot deze dienst en kunnen hun klanten op de unit laten betalen voor hun bestellingen. 
·         ON TIME Solutions NV zal in het project  ‘Slim en duurzaam versturen in en uit Antwerpen’ zijn onlineplatform gebruiksvriendelijker maken voor handelaars. Verder zullen ze ook fietsen ombouwen tot cargofietsen om meer pakketleveringen mogelijk te maken.
·         Tot slot is CULT (Collaborative Urban Logistics and Transport) van Tri-vizor NV een duurzaam, neutraal en open samenwerkingsverband van bedrijven die goederen afleveren of ophalen bij winkelpunten en inwoners van Antwerpen. Het doel is om door verschillende transporten samen te brengen, te zorgen voor minder verplaatsingen.
 
Stedelijke logistiek en de impact op mobiliteit
Antwerpen is een levendige stad met veel economische activiteiten. Dit zorgt voor vrachtvervoer in alle soorten en maten. Hoewel het aandeel van dit vervoer een relatief klein aandeel in het totale wegverkeer binnen de stad vertegenwoordigt, heeft het een grote impact op de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Daarom rolt de stad verschillende stedelijke logistieke projecten uit; gaande van tijdelijke proefprojecten tot structurele maatregelen.
 
Zo werkt Antwerpen aan een door de markt gedragen vrachtroutenetwerk om de verkeersveiligheid te bevorderen. Ook bij de uitrol van schoolstraten, autoluwe en autovrije zones en woonerven gaat er aandacht naar veiligheid, laad- en lostijden en vensteruren. Het is de ambitie van de stad om stedelijke logistiek verder te ondersteunen en met de juiste partners rond de tafel te zitten.
 
Ook onderzoekers, zoals de Universiteit Antwerpen en het departement transport en economie worden hierbij betrokken. Zo evalueren ze bepaalde projecten en gebruiken ze die resultaten om input te leveren voor strategische beslissingen.
 
Verder kijkt de stad ook naar de initiatieven op het niveau van de Vervoerregio, Vlaanderen, nationaal of internationaal. Zo stimuleert ze vervoer over water waarbij het traject vaak over de stadsgrenzen heen gaat.