Sea Naval Solutions, het Belgische consortium dat kandidaat is voor het gezamenlijke programma van Belgische en Nederlandse mijnenjagers en dat bestaat uit Thales Belgium, EDR, SOCARENAM en Chantiers de l’Atlantique, licht een tipje van de sluier van de belangrijkste industriële voordelen en spin-offs van haar aanbod in België:
Verwachte omzet van meer dan 2,3 miljard euro voor de Belgische economie
Positief gevolg voor de werkgelegenheid van meer dan 500 mensen
Innovatieve technologieoverdracht als gevolg van duurzame O&O-inspanningen
Versterking van de industriële scheepsbouwcapaciteit in België, met exportpotentieel.
Het consortium Sea Naval Solutions
Het Belgische consortium Sea Naval Solutions (SNS) werd opgericht om de 2 belangrijkste landen in de strijd tegen zeemijnen, België en Nederland, het beste te bieden op het gebied van scheepsbouw en autonome systemen. Het bestaat uit Engine Deck Repair (EDR) in Antwerpen, Thales Belgium (TBE) in Tubeke, SOCARENAM en Chantiers de l’Atlantique, elk Europese leiders in hun respectieve vakgebieden en wereldwijd erkend voor hun technologische expertise en knowhow in de implementatie van geavanceerde ongeëvenaarde en innovatieve systemen. Thales en EDR zijn al meer dan 50 jaar aanwezig in België en ondersteunen het SNS-project. SNS biedt een mijnopruimingssysteem, het resultaat van 10 jaar intensief onderzoek, dat reeds werd geïmplementeerd in het kader van de Frans-Britse “MMCM” opdracht die momenteel wordt uitgerold. Het moederschip, dat voldoet aan de laatste milieunormen, is speciaalontworpen voor deze gevaarlijke maritieme opdrachten, die gericht zijn op operationele slagvaardigheid en veiligheid van de bemanning, met name tijdens de tewaterlating en het terughalen van de verschillende drones, tot aan een zeetoestand 5 (zware zee). De komst van dit schip ontworpen voor de autonome systemen van de Belgische en Nederlandse marine zal een primeur zijn voor de NAVO en de wereld.
2,3 miljard euro voor de Belgische economie 
SNS besliste om het grootste deel van zijn industriële activiteiten in België te vestigen, zowel voor de project- als voor de onderhoudsfase: de platformen worden gedeeltelijk gebouwden vervolgens volledig uitgerust door EDR, de gevechtssystemen en het mijnbestrijdingssysteem worden volledig geïntegreerd door Thales in België terwijl het onderhoud door Belgische teams zal worden uitgevoerd op de sites van Zeebrugge, Antwerpen, Oostende en Tubeke. Via die overdracht van kennis en technologie garandeert SNS een maatschappelijke return van meer dan 2,3 miljard euro over een periode van 20 jaar, waarvan 70% naar Vlaanderen gaat en 30% naar Brussel en Wallonië. SNS presenteert 82 projecten waarbij meer dan 50 ondernemingen (waaronder 78% kmo’s), universiteiten of onderzoekscentra betrokken zijn. SNS gaat ervan uit dat in de 3 gewesten van het land structureel meer dan 500 blijvende arbeidsplaatsen zullen worden gecreëerd.
Deze projecten met hoge technologische waarde in de marinesector zullen België in staat stellen opnieuw een scheepsbouwcapaciteit uit te bouwen (in Antwerpen), nieuwe expertisecentra te ontwikkelen op het vlak van kunstmatige intelligentie, simulaties en cyberbeveiliging (in Gent – Tubeke – Luik) en zo een toonaangevende en legitieme rol op zich te nemen in Europese R&D-projecten (EDIDP – FED – PESCO) met betrekking tot autonome mijnenbestrijding en dronesystemen. Dankzij zijn expertise, knowhow en beproefde oplossingen is Sea Naval Solutions de partner bij uitstek die een toonaangevende rol kan spelen in de ontwikkeling van de toekomstige autonome mijnenbestrijdingssystemen en op dit gebied zijn leiderschap kan versterken binnen de NAVO.
Een ultramodern schip speciaal ontworpen voor mijnenbestrijding met drones
Alleen een schip dat specifiek is ontworpen voor de bestrijding van mijnen met drones kan de vereiste verscheidenheid aan apparatuur implementeren en de noodzakelijke militaire en nautische prestaties handhaven. Met dit in het achterhoofd heeft SNS speciaal een nieuw platform ontwikkeld dat specifieke en unieke behandelingssystemen integreert die het de flexibiliteit en veelzijdigheid geven die nodig is voor het succesvol uitvoeren van mijnbestrijdingsmissies.
Geoptimaliseerde motor en voortstuwing voor mijnbestrijding
De keuze van de motoriseringsarchitectuur biedt het voordeel van redundantie en uitstekende beschikbaarheid, evenals een groot bedieningsgemak en onderhoud.
Er zijn bijzondere inspanningen geleverd op het gebied van technologische keuzes om een hoge wendbaarheid en zeewaardigheid te garanderen en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk van het schip te optimaliseren.
Veilig gebruik van de MCM-toolbox
De omgang met de verschillende toolboxen – een set van drones en marine- en onderzeese robots – is een van de meest kritische aspecten van het beheer van de interfaces tussen de drones en het draagschip. SNS heeft hierop geanticipeerd en ontwikkelt al enkele jaren specifieke systemen om deze functies efficiënt en veilig uit te voeren met een gepatenteerd lanceer- en terugwinningsysteem (LARS), dat in staat is om een breed scala aan bemande en onbemande vaartuigen, op of onder water, tot een massa van 20 ton in ruwe zee te lanceren en terug te winnen uit de zee. Er zijn ook speciale oplossingen ontwikkeld voor het hanteren van de gehele toolbox aan boord om een eenvoudige bediening mogelijk te maken die een beperkte bemanning vereist, terwijl het hoogst mogelijke veiligheidsniveau behouden blijft.
Een nieuw ontworpen cybersecurity 
Cybersecurity is een integraal onderdeel van de mondiale architectuur. Dit wordt bereikt door het scheiden van de uitwisseling van informatie tussen domeinen van verschillende classificaties, gecentraliseerde controle voor autorisaties, verbeterde netwerk en besturingssysteem, inbraakdetectie en een verificatiesysteem.
Autonome operationele en evolutieve systemen
De aangeboden apparatuur is gebaseerd op oplossingen die op operationele wijze zijn ontwikkeld, geleverd en getest door marines van wereldklasse. De subsystemen en hun evoluties zijn gevalideerd en gedemonstreerd op zee als onderdeel van evaluatiecampagnes (Singapore, Frankrijk, Japan,….) of officiële demonstraties (UW16, TTCP, North Sea Unmanned Trials 2016-2017, ANTX….). De kern van de toolbox, georganiseerd rond een coherent commando- en controlesysteem en open voor nieuwe inputs, wordt op zee gevalideerd als onderdeel van het Frans-Britse MMCM-programma (Maritime Mine Counter Measures).
Een flexibel en modulair missiebeheersysteem 
Het M-Cube mijnopruimingssysteem maakt het mogelijk om de meest complexe operaties efficiënt te beheren. Het is geschikt voor alle mijnbestrijdingsmissies, ook die op basis van UAV (Unmanned Aerial Vehicle)-systemen. Het staat ook open voor de integratie van nieuwe voertuigen, subsystemen en algoritmen. Uitgerust met een state-of-the-art digitale mens-machine-interface, richt het zich op de voorbereiding van opdrachten, de controle van de werking, alsook de doorlichting en analyse van de operatie. Dit systeem is al in dienst en wordt met succes gebruikt door zes toonaangevende marines en is in overeenstemming met de NAVO-doctrines.
Een krachtige getrokken sonar
De getrokken sonar biedt ongeëvenaarde operationele prestaties op het gebied van detectie en classificatie. De uitzonderlijke dekkingsgraad gaat gepaard met een classificatieprestatie van bijna 100% en een zeer laag percentage valse alarmen, waardoor het aantal vereiste identificaties sterk afneemt en de totale tijd van de opruimingsmissie drastisch wordt verkort. Dit hoge niveau van operationele prestaties voor een volledige opruimingsmissie wordt bereikt dankzij de hoge resolutie, multi-view, single-pass beeldvormingscapaciteit van de SAMDIS-sonar.
Een oppervlaktevoertuig dat zijn efficiënte bewezen heeft (Unmanned Surface Vehicle, USV)
De USV, die het resultaat is van ontwikkelingen in het MMCM-programma, heeft al 110 dagen proefvaarten op zee doorstaan. Het is speciaal ontwikkeld voor mijnbestrijdingsmissies en is in staat om zijn opdrachten uit te voeren tot aan een turbulente zeetoestand. De drone is uitgerust met een mijnontwijkingssonar (MOAS) en bevat alle specificaties zoals schokbestendigheid in overeenstemming met de NAVO-normen. Het werd daarom ontwikkeld en gekwalificeerd om autonoom aan boord te gaan en alle nuttige ladingen in te zetten die nodig zijn om de missie uit te voeren (TSAM-sonar, identificatie- en neutralisatieoplossing, en baggerschip).
Een cybersecurity systeem op alle niveaus
Om een zeer hoog veiligheidsniveau te garanderen, is cybersecurity vanaf de eerste fasen van het systeemontwerp geïntegreerd, zowel wat de gegevensoverdracht betreft als voor de gegevensopslag aan boord van de gebruikte drones. Bovendien is het USV speciaal uitgerust met anti-inbraakvoorzieningen om te voorkomen dat het aan boord of op afstand wordt gehackt.

Foto’s: www.seanavalsolutions.com