Schönfeld Gallery presenteert een duotentoonstelling met de Belgische kunstenaars Jesse Willems (°1984, woont en werkt in Antwerpen) en Babs Decruyenaere (°1978, woont en werkt in Antwerpen). De tentoonstelling vindt plaats van 25 oktober tot 29 november in de projectruimte van Schönfeld Gallery in Antwerpen. Zowel bij Willems als Decruyenaere liggen gevonden, afgedankte materialen aan de basis van hun werk, dat ze elk op hun manier zorgvuldig opbouwen. In die opbouw spelen compositie en tijd voor beide kunstenaars een cruciale rol.
De expo vormt het tweede luik van renaissance, de dubbele tentoonstelling die de galerie organiseert in hun ruimtes in Brussel en Antwerpen en waarmee de galerie wil stilstaan bij de hoop en optimisme na de bijzondere periode van lockdown.
Renaissance betekent letterlijk ‘wedergeboorte’ en staat voor heropleving, culturele bloei, vernieuwde levensopvattingen. Het tentoonstellingsproject wil dan ook niet zozeer stilstaan bij de impact van de lockdown op het werk van de kunstenaars, maar wel bij de invloed op de toekomst: de kans en de noodzaak voor een nieuwe start, en de vraag of een compleet nieuw begin wel mogelijk / wenselijk is.

Jesse Willems(foto top)
Beide tentoonstellingen zijn gecureerd door de Antwerpse kunstenaar Jesse Willems, die voor elke ruimte en elke stad een andere kunstenaar heeft uitgenodigd om in dialoog te gaan met zijn werk. Willems staat bekend voor zijn collages met gevonden papier. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in het verkennen van de grenzen tussen de figuratieve en abstracte aspecten van het straatleven. Toen zijn overgrootvader hem een collectie van 800 oude National Geographic tijdschriften naliet, begon hij ze te scannen, op zoek naar kleine abstracties in foto’s uit de jaren vijftig. Zo creëerde hij eigentijdse collages, terwijl hij met 70 jaar oud materiaal werkte.
Tegenwoordig vindt hij zijn basismateriaal vaak op rommelmarkten. Door het gekleurde papier van oude albums met familiefoto’s te gebruiken, sluipt er meer kleur en meer optimisme in zijn collages. Zelfs als hij werkt met snippers wit papier zijn ze nooit meer wit. Zo komt ook het verstrijken van de tijd in beeld.

Babs Decruyenaere(foto tekst)
Voor de expo in Antwerpen nodigde Willems stadsgenote Babs Decruyenaere uit. Decruyenaere werkt net als Willems met gevonden materiaal. Bij Decruyenaere zijn dat stenen, schelpen, drijfhout en andere opgeraapte vondsten. Ze observeert, selecteert en plukt allerlei soorten afval, dat ze zich op een consumptieve manier eigen maakt met zorgvuldig gecomponeerde fotogrammen. Voor deze tentoonstelling zal ze naast fotografisch werk ook 2 mobielen en 3 sculpturen presenteren.
Decruyenaere, die grafische vormgeving en fotografie studeerde, kiest resoluut voor de back-to-basics benadering van analoge zwart-witfotografie. En dan vooral werk rond de camera obscura, waarmee ze terugkeert naar de grondbeginselen van de fotografie. Het pure van het medium oefent een grote aantrekkingskracht op haar uit: zuiver fysisch is er al geen manipulatie door lenzen, geen precieze omkadering van het beeld, en in zijn eenvoud staat het haaks op de tegenwoordig zo vanzelfsprekende digitale beeldverwerking. Schetsboeken vol met aantekeningen, negatieven, krabbels, fotografische oefeningen en experimenten resulteren in een schat aan beeldmateriaal die Decruyenaere al jaren creëert en archiveert. 
Renaissance — Jesse Willems & Babs Decruyenaere
25.10 – 29.11 — Schönfeld Projects
Curator: Jesse Willems

Mechelsesteenweg 120
2018 Antwerpen

Foto’s: https://www.schonfeldprojects.com / www.clubparadis.be