Rolstoelgebruikers hoeven vanaf maandag 3 december niet meer te reserveren voor een rit met 57 bus- of tramlijnen. Op deze ‘Meer Mobiele Lijnen’ zet De Lijn uitsluitend toegankelijke voertuigen in en is een gegarandeerd deel van de haltes toegankelijk. Binnenkort bezorgt de vervoermaatschappij de 15 vervoerregio’s (die vanaf 2020 mee zullen beslissen over het openbaarvervoeraanbod) een lijst met haltes die best eerst toegankelijk worden gemaakt. De toegankelijkheid van een halte is de bevoegdheid van de wegbeheerder.

Directeur-generaal Roger Kesteloot:
“Als vervoerbedrijf willen we komaf maken met de reservatieplicht van rolstoelgebruikers. Net als iedereen moeten ook deze mensen de bus of tram kunnen nemen wanneer ze dat willen. Daarom breiden we onze ‘Meer Mobiele’ Lijnen uit: lijnen met een gegarandeerd aandeel aan toegankelijke haltes en uitsluitend toegankelijke voertuigen. Wij blijven stappen zetten om onze voertuigen toegankelijker te maken, het is aan de wegbeheerders om te volgen met de haltes. Zij zijn verantwoordelijk voor de halte-infrastructuur.”

Rolstoelgebruikers die de zekerheid willen hebben dat ze kunnen meerijden op een andere lijn, kunnen daarvoor nog altijd reserveren.
9 tramlijnen en 48 buslijnen
De Meer Mobiele Lijnen zijn 57 veelgebruikte lijnen: 9 tramlijnen en 48 buslijnen. West-Vlaanderen telt 25 Meer Mobiele Lijnen, Limburg 14, Antwerpen 9, Vlaams-Brabant 5 en Oost-Vlaanderen 4.
Op deze 57 lijnen zet De Lijn uitsluitend toegankelijke bussen of trams in. Dat wil zeggen: met een lagevloer en een oprijdplaat. Daarnaast is een bepaald aandeel van de haltes toegankelijk voor een rolstoelgebruiker. Minstens de helft is toegankelijk met assistentie, minstens 30 procent zonder assistentie. Toegankelijk betekent dat het perron verhoogd is, voldoende breed, effen en obstakelvrij. Voor blinden en slechtzienden is er een geleidelijn en opstakvlak in rubbertegels.
Verdere uitbreiding
De verdere uitbreiding hangt af van de wegbeheerders: de steden en gemeenten en het Vlaams gewest. Zodra zij meer haltes toegankelijk maken, zal De Lijn het aantal lijnen zonder reservatie verder uitbreiden. De steden, gemeenten en het Vlaams gewest zijn verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van meer dan 35 000 haltes.
Binnenkort krijgen de 15 vervoerregio’s van De Lijn een lijst met haltes die ze best eerst toegankelijk maken. Het gaat om haltes die veel gebruikt worden of op drukke lijnen liggen.
3 pictogrammen zeggen voor wie halte toegankelijk is
Of een halte toegankelijk is, kunnen gebruikers terugvinden in de routeplanner van De Lijn (www.delijn.be/mml). Drie pictogrammen geven aan of een halte toegankelijk is voor een rolstoelgebruiker met of zonder assistentie, en voor blinden en slechtzienden. Deze toegankelijkheidsinformatie is online op te vragen voor alle haltes in Vlaanderen. Ze wordt ook aangebracht op de halteborden.

Foto’s: De Lijn