Na twee jaar voorbereiding presenteert Rinus Van de Velde (°1983, Leuven, woont en werkt in Antwerpen) in september voor het eerst een grootschalig filmproject. De 40-minuten durende film, getiteld The Villagers zal in première gaan tijdens de gelijknamige solotentoonstelling van Van de Velde bij Tim Van Laere Gallery. Naast de film zullen ook enkele nieuwe houtskooltekeningen gepresenteerd worden, net als kleine kleurtekeningen en drie decors uit de film. Het geheel is een totaalinstallatie waarbij de toeschouwer zich in het universum van de kunstenaar begeeft.  

Van de Velde is de afgelopen jaren in toenemende mate geëvolueerd naar een ‘totaalkunstenaar’. Hij creëert voortdurend een spanning tussen fictie en realiteit door het gebruik van verschillende media zoals tekeningen, sculpturen, installaties en nu dus ook film.

Je zou kunnen zeggen dat de stap naar het medium film een haast logische evolutie is in Van de Veldes oeuvre, dat gekenmerkt wordt door een sterk verhalend karakter. De kunstenaar beeldt in zijn tekeningen vaak landschappen of scènes af die doen denken aan films. Het lijken tijdelijke momentopnamen, zoals losse beelden uit een langer filmisch verhaal. Dat narratieve aspect wordt nog versterkt door de toevoeging van tekst, als een soort ondertitels: literaire getuigenissen die een onderdeel toevoegen aan de afgebeelde gebeurtenissen.
In die zin is het een kleine stap naar film. Toch is The Villagers geen klassiek lineair verhaal. De keuze van Van de Velde om zonder vast script te werken, resulteert in een aaneenschakeling van losse fragmenten die enkel met elkaar zijn verbonden zijn door de volgorde en montage van de scenes. De film volgt de levens van een reeks personages die in een klein dorpje leven in een ongedefinieerd landschap. De realistische productie van hoge kwaliteit staat in contrast met de geconstrueerde, geabstraheerde omgeving en de fictieve personages die worden gespeeld door Rinus Van de Velde zelf, zijn assistenten en vrienden, die geen van allen professioneel opgeleide acteurs zijn. Dit benadrukt de spanning tussen fictie en realiteit en zorgt ervoor dat we als toeschouwer weinig houvast hebben. Het voelt allemaal zo vertrouwd, maar is tegelijkertijd zo duidelijk geworteld in nep, kopie en namaak, omdat geen enkel element de pretentie heeft om ‘echt’ te zijn.

De decors
Een belangrijke rol is weggelegd voor de levensgrote sets waarin alles plaatsvindt. Van de telefoon op het bureau tot het plakje cake in een café, elk detail is gemaakt van karton en legt zo het fictieve, gemaakte en onechte van het medium film bloot. Die monumentale ‘decors’, zoals Van de Velde ze noemt, maken al langer deel uit van zijn praktijk. Door het creëren van een fictieve, geconstrueerde wereld die voortspruit uit Van de Velde’s eigen ongebreidelde verbeeldingskracht, bieden de decors de kunstenaar tal van mogelijkheden voor nieuwe verhalen en beelden. Aanvankelijk werden de decors gebouwd als een voorstudie voor de tekeningen en vormden de louter setting voor zijn verhalen, die hijzelf en mensen uit zijn directe omgeving in zijn atelier speelden. Maar de afgelopen jaren krijgen zijn decors steeds meer belang, als autonome werken. Ze werden gedetailleerder en complexer, en kregen nieuwe presentatiemanieren.
In 2016 verliet een selectie van grootschalige rekwisieten de studio van Van de Velde voor de eerste keer, als onderdeel van zijn solotentoonstelling Donogoo Tonka in het S.M.A.K. In zijn solotentoonstelling bij Tim Van Laere Gallery in 2017 nam hij dit idee nog verder, met een totaalinstallatie van tekeningen, keramiek en decorelementen. Als een voortzetting van zijn zoektocht naar hoe het gedetailleerde vakmanschap van de decors te presenteren, kwam Van de Velde tot het medium film. Geïnspireerd door een documentaire die hij op het kunstenaarsatelier van André Breton zag, begon hij de decors te scannen met een camera. Tijdens het maken van de decors begonnen ze zichzelf te presenteren met nieuwe verhalen die voortkwamen uit de fantasie van de kunstenaar. Het resultaat is The Villagers, een film die helemaal in het atelier van Van de Velde gedraaid werd, en waarvoor de afgelopen twee jaar zeventien levensgrote sets gemaakt werden.

Rinus Van de Velde
The Villagers
5 september – 12 oktober 2019
Tim Van Laere Gallery
Jos Smolderenstraat 50, 
2000 Antwerp
https://www.timvanlaeregallery.com

Foto’s: Club Paradis