Van aan de Stenenbrug tot de Luitenant Lippenslaan is het Ringfietspad vernieuwd en onder de Stenenbrug doorgetrokken. Zo kunnen de fietsers er voortaan zonder hindernissen doorrijden. Samen met deze werken is er langs het Ringfietspad een berm gebouwd om een van de leefbaarheidsmaatregelen langs de Ring uit te testen. Zodra de temperatuur het toelaat, plant de stad hier nog 5400 nieuwe boompjes en aangepaste beplanting.
 
Het vernieuwde Ringfietspad tussen de Luitenant Lippenslaan en de Stenenbrug is 4 meter breed, 1 meter breder dan het oude fietspad. Naast het fietspad is een onverharde wandelzone van 1,8 meter.
 
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: ‘Fietscomfort en veiligheid gaan hand in hand bij deze heraanleg. Iets voorbij het speelpleintje aan de Joe Englishstraat kunnen fietsers voortaan onder de Stenenbrug doorrijden naar de Collegelaan en zo het drukke kruispunt bovengronds vermijden.’
 
Via de fietspaden op de Stenenbrug kunnen fietsers van het Ringfietspad van noord naar zuid en omgekeerd het Singelfietspad gebruiken en de nieuwe doorgang onder de op- en afrit van de E313/E34 door, in plaats van de vorige situatie waarbij ze moesten rondrijden langs de Collegelaan en het Rivierenhof. De onderdoorgang aan de Stenenbrug zorgt ervoor dat het laatste conflict tussen auto’s en fietsers weggewerkt wordt, en dat fietsers zonder hindernissen kunnen doorfietsen.
 
Leefbaarheidsmaatregelen: geluidsberm
Langs dit stukje van het Ringfietspad is er tussen fietspad en Ring een groene berm aangelegd. De vandaag nog kale berm wordt zodra het plantseizoen van start is gegaan voorzien van 5400 nieuwe boompjes, heesters en aangepaste beplanting. Deze geluidsberm is een eerste uitvoering van een van de leefbaarheidsprojecten langs de Ring.
 
Schepen Koen Kennis: “In de zomer van 2020, nadat het nieuwe aangeplante groen de kans heeft gekregen om in bloei te komen, gaat de UGent opnieuw objectieve geluidsmetingen doen. Ook herhalen we de bevraging van hoe fietsers, voetgangers en bewoners het geluid op het op deze plek na de heraanleg ervaren. Je voelt nu al dat de geluidsdruk op het fietspad verlaagd is en ik ben dan ook zeer benieuwd naar de officiële resultaten.”