Het werk van de Brusselse kunstenaar Richard Venlet is hybride: het combineert sculptuur, installatie, kunsthistorisch onderzoek, tentoonstellingsontwerp en architectuur. Van bestaande ruimtes maakt hij ‘open kaders’ of presentatiecontexten waarbinnen de cultuur van het tentoonstellen wordt verkend. De tentoonstelling biedt een inkijk in het werk van Venlet, en vormt tegelijkertijd een nieuw autonoom project. 
Richard Venlet woont en werkt in Brussel. De voorbije jaren ontwierp de kunstenaar in het Paleis voor Schone Kunsten de scenografie van de tentoonstellingen Hugo Claus, Con amore (2018), Ado Chale (2017), The Power of the Avant-garde, Now and Then (2016), De Belgen. Een onverwacht modeverhaal (2015), Anne Teresa De Keersmaeker. Work on Paper (2015), bOb Van Reeth: Architect (2013), Monitor, een project voor het scherm(1993) en het extra-murosproject Box (1995).
Naast de samenwerkingen met BOZAR realiseerde Venlet projecten en tentoonstellingen voor Wiels (Brussel), Kunsthalle Düsseldorf, S.M.A.K. (Gent), Galeria Estrany-de la Mota (Barcelona), Etablissement d’en Face (Brussel), Hessel Museum of Art (New York),  MACBA (Barcelona), Art Brussels, MHKA (Antwerpen), Biennale van Sao Paulo, Palais des Beaux Arts (Parijs)…
Richard Venlet is docent bij Luca, campus Sint-Lukas, en doctoreert momenteel in de kunsten. De opening van Its walls, floors, ceilings and windows is meteen de aftrap van het #BXLmakers project dat LUCA School of Arts samen met de Vlaamse Gemeenschapscommissie organiseert van februari tot juni 2019.  #BXLmakers zal gedurende 4 maanden d.m.v. allerlei projecten en initiatieven Brussel als attractieve, artistiek en inspirerende jonge stad neerzetten.

Data : vr 1.03 – zo 19.05 ’19   
Plaats : Paleis voor Schone Kunsten, Antichambres
Prijs : Vrije toegang 
Coproductie : LUCA School of Arts – Sint-Lukas Brussel
In het kader van #BXLmakers 

Foto:
Richard Venlet, Museum for a small city, S.M.A.K., 2013 – Setting 4: Franz West, Lemurenkopf 2, 1991 – Charles Vandenhove, Salon Royal (in collaboration with Daniel Buren & Giulio Paolini), 1986 foto © Richard Venlet / www.bozar.be