3,75 % van de gecontroleerde chauffeurs blies positief.
6,5% reed te snel.
56 rijbewijzen onmiddellijk ingetrokken.

Hieronder vindt u een overzicht van de resultaten van de grootschalige provinciale actie die gestart is op zaterdagavond 14/10 om 22.00u, en eindigde op zondagochtend 15/10 om 08.00u.

Controleplaatsen
De lokale politiezones voerden controles uit in een 45-tal gemeenten en steden in de provincie Antwerpen.

Resultaten WODCA-snelheidscontroles
3 872 bestuurders werden op snelheid gecontroleerd. Daarvan reden er 252 te snel (6,5%).
Resultaten WODCA-alcoholcontroles
7 752 bestuurders werden aan een alcoholcontrole onderworpen, waarvan 291 bestuurders een positieve ademtest aflegden (3,75%).  Van de 291 bestuurders die meer dan de toegelaten 0,5 promille alcohol in het bloed hadden, hadden 151 bestuurders zelfs meer dan 0,8 promille in het bloed (of 51,9%).
Resultaten WODCA-drugscontroles
Bij 37 chauffeurs werd een speekseltest afgenomen. 22 chauffeurs “speekselden” positief en moesten een bloedproef ondergaan.
Ingetrokken rijbewijzen
56 rijbewijzen werden onmiddellijk ingetrokken

Gouverneur Cathy Berx: “Tijdens de nacht van zaterdag op zondag werd 3.75% van de gecontroleerde bestuurders betrapt op rijden onder invloed bij grootschalige controleacties in de provincie. In vergelijking met de resultaten van de vorige grootschalige WODCA-controlenacht van maart 2017 (2.1%) gaat het om een stijging van ruim anderhalve procent.

Het aantal chauffeurs dat te snel rijdt, daalt met ruim 3%. Vorige keer reed zowat 1 op 10 chauffeurs van de op snelheid gecontroleerde bestuurders te snel (9.8%).  Afgelopen weekendnacht was dat 6.5%, of ongeveer 1 op 15 bestuurders.

Nog maar eens wordt duidelijk dat veel controleren en de pakkans verhogen noodzakelijk zijn, maar helaas niet volstaan. Een mentaliteitswijziging en veel meer sociale controle blijven noodzakelijk. Ook daar kunnen we, hoe cruciaal ook, helaas niet op blijven wachten. Ik blijf dan ook ijveren voor bijkomende strenge maatregelen.  Zoals bijvoorbeeld maatregelen die het materieel onmogelijk maken om te snel te rijden of om een auto te besturen wanneer men onder invloed is, alsook maatregelen die het sms’en, surfen en niet-handenvrij bellen achter het stuur verhinderen.

Gaan voor “ZERO”: nul doden en/of zwaargewonden in het verkeer, is en blijft een opdracht voor ons allemaal.”