Delhaize start vanaf vandaag met de transitie van de klassieke plastic schaaltjes voor vleesproducten naar een duurzaam papieren alternatief. In eerste instantie wordt gestart met alle gehaktproducten en een selectie van rundsproducten maar op termijn wordt de meerderheid van het assortiment overgeschakeld. Zo wordt er per jaar 75 ton plastic bespaard. Deze ingrijpende maatregel past in de ambitie van Delhaize om op termijn plastic neutraal te worden.

Iedereen kent het wel, als je voor de beenhouwerij staat in een supermarkt. Een rayon waar je helaas teveel plastic verpakking ziet. Maar dat gaat binnenkort tot het verleden behoren want Delhaize komt met een revolutionaire aanpassing. Bye bye plastic schaaltjes, welkom papieren schaaltjes. Inderdaad, u leest het goed – de iconische plastic schaaltjes zullen stap voor stap uit de vleesrayon verdwijnen om plaats te maken voor een duurzaam alternatief.

Concreet maken we gebruik van een papieren schaaltje dat vervaardigd is uit duurzaam gekweekte bomen. En dat dus nadien ook makkelijk gerecycleerd kan worden. Dit leidt tot een besparing van 90% plastic verpakking. Geen 100% want bovenop het schaaltje zit een plastieken afdichting. Maar die kan de klant makkelijk scheiden van het papieren schaaltje. Dat laatste staat ook aangeduid op de verpakking zodat dit duidelijk is voor de klant.

Het streven naar een duurzame verpakking is een prioriteit zonder een compromis te maken op vlak van kwaliteit en houdbaarheid. De papieren verpakking garandeert eenzelfde houdbaarheid als een klassieke plastic verpakking.

Rome is niet op één dag gebouwd en een plasticvrije wereld ook niet. Maar stap voor stap komen we er wel, samen. Delhaize start nu met alle gehaktproducten en enkele specifieke rundsproducten. Na de zomervakantie zal ook lam en de assortimenten bio varken en rund toegevoegd worden om op termijn voor de meerderheid van het assortiment over te schakelen. In 2021 alleen al zal dit een besparing van 75 ton plastic met zich meebrengen en dit zal enkel groter worden naarmate de toepassing wordt uitgebreid op het volledige assortiment.

Lion’s Footprint: minder plastic, minder CO², minder voedselverspilling
Dit project is geen “one shot” maar maakt deel uit van ‘The Lion’s Footprint’, een breder programma waarin Delhaize haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt. De machine bij Delhaize begint echt op stoom te komen want elke week wordt een nieuwe innovatie geïntroduceerd die  helpt om dichter bij haar doel te komen.

In 2019 lanceerde Delhaize “The Lion’s Footprint”, een ambitieus duurzaamheidsplan waarmee het bedrijf zich 100% inzet voor het milieu en zo zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Dat plan bestaat uit 3 grote delen: een ambitieuze doelstelling om plasticneutraliteit te bereiken, (voedsel)verspilling tegen te gaan en CO2-neutraal te zijn tegen eind 2021.

Foto’s: www.delhaize.be