Op 2 april vond het zevende Mobility Event van Port of Antwerp plaats. Dat stond dit jaar in het teken van de modal shift. Port of Antwerp presenteerde een reeks nieuwe initiatieven, die spoorvervoer en binnenvaart nog aantrekkelijker maken. 

Over water
 
Tegen 2030 wil Port of Antwerp het wegvervoer met 4% doen dalen ten voordele van de binnenvaart. Het actieplan containerbinnenvaart – dat focust op planning, bundeling en digitalisering – optimaliseert de samenwerking tussen logistieke ketenpartners voor het sneller afhandelen van goederen.
 
Tegelijk promoot Port of Antwerp short sea shipping voor goederen, die vanuit België of omliggende landen naar bijvoorbeeld Spanje of Turkije moeten. Door de nakende Brexit is short sea transport ook een veelbelovend alternatief voor vrachtwagens van en naar het Verenigd Koninkrijk. Het levert immers minder douaneformaliteiten op dan wegvervoer.
 
Over sporen
 
Ook op het spoor is Port of Antwerp ambitieus: het aandeel per trein getransporteerde goederen moet tegen 2030 verdubbelen van 7% naar 15%. Samen met Railport en Infrabel zet Port of Antwerp in op een efficiënter en flexibeler gebruik van de bestaande spoorcapaciteit in de haven. Onder andere dankzij het digitaal proefproject ‘Rail Traffic System’ dat informatie uitwisselt tussen spoorwegactoren en terminals.
 
Al deze initiatieven samen moeten het aandeel van wegvervoer, dat momenteel 55% bedraagt, fors temperen.

Foto & video: www.portofantwerp.com