Reguliere schoonmaakproducten kunnen ernstige gevolgen hebben voor de menselijke gezondheid en het milieu. Dat stellen de onderzoeksresultaten van doctoraatsstudente Laura Van den Borre (VUB) en professor Patrick Deboosere. Daarom investeert dienstenchequebedrijf Easy Life vanaf dit jaar zelf maar liefst €100.000 om de gezondheid van huishoudhulp in Vlaanderen drastisch te verbeteren.
 
Uit het onderzoek van L. Van den Borre en P. Deboosere is gebleken dat reguliere schoonmaakmiddelen niet alleen slecht zijn voor het milieu, maar ze meestal conserveermiddelen of geur- en kleurstoffen bevatten die de neurologische functies schaden, de huid verouderen en ademhalingsproblemen veroorzaken. “Tuurlijk weten we al langer dat schoonmaakproducten chemische producten zijn, maar dat de gevolgen voor een huishoudhulp en het gezin zo ernstig waren, had ik niet verwacht,”  zegt Louis Ballegeer, CEO van dienstenchequebedrijf Easy Life. Het bedrijf staat met 1.800 huishoudhulpen meer dan 17.500 Vlaamse gezinnen ten dienst. “De resultaten van het onderzoek deden me nadenken. We nemen zomaar aan dat alles wat we in de winkel kopen niet schadelijk is, maar niets blijkt echter minder waar te zijn. Zo zijn ook luchtverfrissers enorm schadelijk voor onze ademhaling. Toch blijven we het allemaal massaal aankopen. Wekelijks gebruik van reguliere schoonmaakproducten hebben een nefaste impact op de gezondheid, maar weliswaar minder dan het dagelijks gebruik. Een huishoudhulp komt tot acht uur per dag, vijf dagen per week, in aanraking met allemaal verschillende chemische producten. Niemand staat er bij stil, maar er moet een gezonder alternatief komen,” vindt Ballegeer.
 
Om die reden besluit Easy Life om zelf maar liefst €100.000 te investeren in ecologisch en ergonomisch schoonmaken. Het dienstenchequebedrijf gaat een intensieve sensibiliseringscampagne opstarten om zowel klanten als huishoudhulpen de gevaren van reguliere schoonmaakproducten duidelijk te maken. “Al onze huishoudhulpen krijgen een opleiding ecologisch poetsen en al onze gezinnen worden geïnformeerd. We kiezen als eerste dienstenchequebedrijf resoluut voor het ecologische alternatief,” stelt Ballegeer.

Door te investeren in de ontwikkeling van ecologische producten hoopt Easy Life de gezondheidsrisico’s van haar personeel drastisch in te perken. Ecologische producten worden uitsluitend vervaardigd op basis van plantaardige en natuurlijke extracten die volledig biologisch afbreekbaar zijn binnen de 28 dagen, zonder schade te veroorzaken aan levende of plantaardige organismen. Wat ecologische producten het meest gezonde alternatief maakt tot nu toe. Eveneens roept het dienstenchequebedrijf de hele sector op om te volgen. “Er werken vandaag maar liefst 150.000 Vlamingen in deze schoonmaaksector. We moeten als sector de verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat we al onze collega’s de beste omstandigheden aanbieden om hun job uit te oefenen,” stelt Ballegeer.
 
Easy Life wil eveneens haar verantwoordelijkheid nemen voor het milieu. De discussie rond plasticafval heeft een hoogtepunt bereikt, klinkt het: “Uit intern onderzoek bij onze gezinnen is gebleken dat een gemiddeld gezin acht bussen poetsproducten per jaar verbruikt. Als je dit extrapoleert naar de sector, is deze verantwoordelijk voor maar liefst 2.400 ton aan plastic afval per jaar. Dit zijn hallucinante cijfers. Daarom hebben wij gekozen om met EcoPods te werken. EcoPods is een nieuw bedrijf dat herbruikbare verpakkingen aanbiedt met wateroplosbare schoonmaakcapsules, ook wel pods genaamd. Zo verminderen we het verbruik van wegwerpplastic bij onze klanten substantieel. Maar daar mag het niet stoppen. We zijn eveneens volop bezig aan een duurzaam woon- en werkbeleid dat ervoor zorgt dat onze huishoudhulpen zo dicht mogelijk bij huis aan de slag kunnen en bijgevolg zo weinig mogelijk de auto dienen te nemen. Dit is positief voor onze medewerkers en het milieu. We vinden het persoonlijk not done om in deze tijd van vervuiling en files nog eens extra particuliere en bedrijfswagens in het verkeer te brengen,” aldus Ballegeer.

Foto: Easy Life / Jens Geerts