Petra Vonck is sinds 2007 werkzaam bij Studio 100, bekend van programma’s als Samson & Gert, Kabouter Plop, Mega Mindy, Maya De Bij, Wickie de Viking en vele andere. Samen met haar team leidt ze er het beheer van de intellectuele eigendom in goede banen.
Om zijn 360°-model te kunnen uitrollen is het cruciaal dat Studio 100 de intellectuele eigendomsrechten verwerft op alle creatieve processen binnen het bedrijf. Samen met de collega’s van de juridische dienst zorgt Petra Vonck ervoor dat iedereen bij Studio 100 daarvan doordrongen is. Alleen dan kan een figuur – bijvoorbeeld Maya de Bij – op alle mogelijke denkbare manieren in de markt worden gezet: onder de vorm van televisiereeksen, boeken, speelgoed, DVD’s, CD’s, enzovoort.
“Natuurlijk moeten de financiële afspraken met de bedenkers (auteurs) en uitvoerders (artiesten) ten allen tijde gerespecteerd worden. We zorgen er met ons team voor dat de auteurs, artiesten en andere rechthebbenden een correcte, variabele vergoeding ontvangen. Daarnaast waken we erover dat de intellectuele eigendomsrechten van Studio 100 niet misbruikt worden. We organiseren hiervoor de nodige opleidingen rond intellectuele eigendomsrechten voor de werknemers van het bedrijf. Iedereen die betrokken is bij het creatief proces creëert auteursrechten. Van de tekenaar en de kostuumontwerper tot de acteur en de componist van de muziek. Zonder de auteursrechten te verwerven op alles wat er bij ons gecreëerd wordt, zouden we onze figuren niet kunnen exploiteren. Stel je voor dat we elke keer dat Kabouter Plop op TV komt aan de maker van het kostuum moeten vragen of het wel uitgezonden mag worden. Het is dus belangrijk dat wij contractueel de exploitatierechten van de auteurs verwerven zodat we ons 360°-model kunnen uitrollen, in ruil voor een vergoeding natuurlijk. We waken ook over de bescherming van het merkenrecht van Studio 100. Een nieuwe figuur ontwikkelen, vraagt veel investeringen. Als iedereen zomaar een product met onze figuren op de markt kan brengen, zouden wij onze investeringen niet kunnen terugverdienen. Dat wil niet zeggen dat we elke onschuldige inbreuk aanpakken. Een schoolfeest met een aangepast K3-liedje of onze muziek in Youtube-familiefilmpjes, dat staan we meestal toe omdat dit voor ons goede reclame is. Maar als wij of een van onze partners er economisch verlies door lijden, dan grijpen we wel in. Zo traden we in het verleden al op tegen Plop-imitators. Ik zou iedereen aanraden om op voorhand goed na te denken over waar je naartoe wil met je merk en je afspraken in contracten te gieten. Bij Studio 100 is iedereen een beetje IP-manager geworden. Iedereen die bezig is met creatieve processen heeft de juiste reflexen opgebouwd om de nodige contracten op te stellen, ondersteund door onze bedrijfsjuristen.”
“Bij Studio 100 controleren we alles heel goed voor we verdergaan met de creatie van een nieuwe figuur. Ons personage Kosmoo had in eerste instantie de naam Sputnik. Maar er bleken al andere merken met de naam Sputnik te bestaan. We vonden het risico op klachten te hoog, dus hebben we de makers gevraagd om een nieuwe naam te bedenken. Stel dat Studio 100 toch een klacht zou krijgen, dan kan dit enorme financiële gevolgen hebben: de TV-reeks moet opnieuw worden opgenomen, de brooddozen opnieuw geproduceerd, de muziek opnieuw gemaakt, en ook de communicatie en marketing moet opnieuw herwerkt worden. Controleer dus tijdig via BOIP, TMView of andere zoekmachines of een merknaam al bestaat en pas je naam aan indien nodig. Dat kan je veel ellende besparen.”

Foto’s: copyright Studio 100 / Flanders DC