De stad Antwerpen zal een urgentieplan opstellen opdat meer jongeren een diploma behalen en vervolgens aan een job geraken. De vernieuwde, domeinoverschrijdende aanpak zal bestaan uit een samenwerking met verschillende partners uit het onderwijsveld én de bedrijfswereld. De stad wil daarbij gericht inzetten op factoren die de ongekwalificeerde uitstroom rechtstreeks beïnvloeden, zoals onder meer kleuterparticipatie, spijbelen en zittenblijven.

Te veel Antwerpse jongeren verlaten de school zonder diploma. De laatste jaren was de ongekwalificeerde uitstroom in Antwerpen gedaald van 23% in 2011 naar 20,7% in 2015, maar het verschil met het Vlaamse gemiddelde blijft zeer groot: zo’n 11,7% in 2011 en 10,4% in 2015. Nieuwe cijfers van 2016-2017 tonen aan dat er bovendien grote verschillen zijn tussen buurten en tussen scholen. De stad wil nu over de netten heen een aanpak ontwikkelen die scholen sensibiliseert en responsabiliseert wat betreft hun uitstroomcijfers.
Het nieuwe plan is nodig om de daling van de ongekwalificeerde uitstroom te versnellen zodat Antwerpen dichter bij het Vlaamse gemiddelde komt.

Domeinoverschrijdende aanpak
De stad zal alle partners van bij aanvang betrekken. Belangrijk daarbij is om een draagvlak te creëren in alle domeinen: onderwijs – jeugd – werk. Een prioritaire partner is de onderwijsraad, het onafhankelijke adviesorgaan van de stad inzake onderwijs. Alleen als alle partners samenwerken kan de gekwalificeerde uitstroom verhogen. Op het terrein zijn vandaag al veel diensten en mensen werkzaam rond uitstroom. Die brengt de stad nu samen in drie taskforces.

Drie taskforces
De eerste taskforce zet in op instroom, schoolbeleid en preventie. De stad ontwikkelt acties om ouders te informeren over het Antwerpse onderwijs en om scholen te ondersteunen bij hun schoolorganisatie rekening houdend met de grootstedelijke context.

De tweede taskforce investeert in doorstroom, interventie en curatie. Hierbij zal de stad zich richten op de factoren die ongekwalificeerde uitstroom voorspellen. Dit gaat over het terugdringen van spijbelen, studiekeuzeproces, moeilijke situaties thuis. Het Centraal Meldpunt voor risicojongeren speelt een belangrijke rol én ook de samenwerking met de Centra voor leerlingenbegeleiding is cruciaal.

De derde taskforce omvat acties die zich bij de overgang naar het hoger onderwijs afspelen. De stad zal hiervoor dan ook samenwerken met het hoger onderwijs. Ook de doorstroom naar werk is een speerpunt dat in nauw overleg met de dienst werk en sociale economie van de stad en externe partners zoals VDAB zal worden opgenomen.
Om de zes maanden zullen de drie taskforces rapporteren over hun vooruitgang.