De bibliotheken en scholen in Antwerpen slaan de handen in elkaar om het leesplezier bij kinderen en jongeren nog meer te verhogen. Leesplezier start bij keuzevrijheid en bij goede boeken. Met het project ‘Bib op school’ brengen de Antwerpse bibliotheken hun collectie via de scholen tot bij de kinderen. Gedurende een volledig schooljaar wordt een grote collectie kinderboeken aan de school uitgeleend. ‘Bib op school’ is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een nieuwe scholenwerking en de verbreding van het huidige aanbod van de bibliotheken.

De bibliotheken en de scholen in Antwerpen gaan een samenwerking aan om het leesplezier bij schoolgaande jeugd in de stad te bevorderen. Het opzet van de Antwerpse bibliotheken is om hun collectie dicht bij de kinderen te brengen in de scholen zelf. Concreet is ‘Bib op school’ een grote collectie kinderboeken die ontleend wordt aan de school gedurende een volledig schooljaar. “Voor een gemiddelde kleuter- en lagere school bestaat dit aanbod uit ongeveer 1.200 boeken, verdeeld over verschillende leeftijden en genres”, zegt schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud: “Deze collectie wordt jaarlijks onderhouden, geactualiseerd en aangevuld met nieuw verschenen boeken. Dankzij deze permanente toegang tot de diverse bibliotheekcollectie, krijgen kinderen in alle rust en zo vaak ze willen, de tijd om een leesvoorkeur te ontwikkelen.”

Schepen voor onderwijs Jinnih Beels: “De ‘Bib op school’ brengt de boeken letterlijk tot bij onze leerlingen. Ze warm maken om te lezen komt hun taal, en uiteraard leesvaardigheid, ten goede. Los daarvan is lezen vooral ook gewoon leuk en prikkelt het de fantasie van onze kinderen.”
‘Bib op school’ is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een nieuwe scholenwerking en de verbreding van het huidig aanbod van de bibliotheken. Die scholenwerking was aan vernieuwing toe omdat ze niet voldoende mee was geëvolueerd met de toename van het aantal kinderen en het aantal klassen in de stad. De vraag oversteeg bijgevolg ook het aanbod van de bib. Zo kwamen vele klassen terecht op de wachtlijst van de bibbus. De klassen die wel gebruik konden maken van de faciliteiten van de bibbus, moesten vaak tot acht weken wachten op het volgende bezoek van de bus. “‘BIB op school’ zal ervoor zorgen dat een kwart meer kinderen kunnen genieten van kwaliteitsvolle literatuur, ze niet hoeven te wachten en – niet onbelangrijk volgens de kinderen zelf – ze hebben volledige jeugdboekenreeksen ter beschikking. De scholen die vandaag gebruik maken van de bibbus of op de wachtlijst staan, krijgen als eerste een ‘Bib op school’”, aldus nog schepen Nabilla Ait Daoud.

De uitrol van ‘Bib op school’ wordt maatwerk per school en wordt in nauwe samenwerking met de deelnemende scholen opgezet. De eerste reacties van leerkrachten zijn alvast positief: “Alleen al bij het uitpakken van de dozen waren onze kinderen super enthousiast om te starten met lezen. Voor velen van onze kinderen is het de eerste keer dat ze boeken mee naar huis kunnen nemen en dat maakt het extra leuk.” (Ilse Legon – directeur Floraschool Borgerhout)
“We kiezen ervoor om maximaal in te zetten op leesplezier op onze school. Dit hoort te gebeuren met een hedendaagse en kwalitatieve collectie op maat van onze Alberrekes. De leerkrachten waren enorm blij, want we beseffen dat we dit met onze eigen mogelijkheden nooit voor elkaar krijgen. Daarnaast winnen we onderwijstijd en leerkrachten aangezien een verplaatsing overbodig is. We maken ook de keuze van pure leesbeleving. We proberen zoveel mogelijk administratieve rompslomp te mijden. Allemaal wins om meer aandacht te besteden aan wat het moet zijn: het boek. Als directie ben ik vooral blij dat we op deze wijze boeken erg dicht bij de leerlingen brengen. Laagdrempeliger wordt het op deze manier niet. Een project waar ik sterk in geloof. Wij zijn er als schoolteam van overtuigd dat dit project met zekerheid het leesplezier ten goede komt, wat ongetwijfeld zal leiden tot leesbevordering.” (Bart Jonckers – directeur Alberreke Antwerpen)

Literatuurbeleving, ook in tijden van corona
‘Bib op school’ past in een groter verhaal waarbij de wisselwerking tussen wat bibliotheken in de vrijetijd van kinderen bieden en wat er op school gebeurt rond leesbevordering, op elkaar afgestemd zijn. Bibliotheken zetten in op literatuurbeleving, zo organiseren ze bijvoorbeeld kinderrondleidingen en meet-and-greets met auteurs, en stellen bovenal een uitgebreide kwaliteitsvolle jeugdcollectie ter beschikking om kinderen vooral ook in hun vrijetijd plezier in lezen te doen krijgen.  
En dat blijven de bibliotheken ook doen in tijden van corona. Als aanbieders van essentiële dienstverlening blijven de bibliotheken open, maar klasgroepen mogen voorlopig niet op bezoek komen in de bib. Daarom engageren de bibliotheken zich nu om de kinderen op een andere manier toegang te geven tot hun collectie. Zo worden er nu bibpakketten samengesteld en aan kleuter- en lagere scholen bezorgd.

Bib Permeke brengt daarenboven binnenkort de ‘Rablio’ podcast voor lagere scholen uit en een bijhorende Rabliosong, te beluisteren en mee te zingen op www.permeke.org. Via deze podcast brengen ze de bib tot bij de schoolgaande jeugd. In de afleveringen komen onder andere luisterverhalen, een boek-o-foon gesprek met personages, boekbesprekingen van leerlingen, leuke weetjes, DIY-tips, een moppenrubriek en quizzen aan bod. Elke episode zal ook worden afgesloten met de Rabliosong. De afleveringen worden op maat gemaakt per graad en zijn afgestemd op het niveau van de leerlingen.  

Foto: Bib Bist in Wilrijk / foto Frederik Beyens / www.antwerpen.be