2202 afgeronde ombudsklachten over de werking van de stedelijke diensten, de Antwerpse huisvestingsmaatschappijen, Zorgbedrijf Antwerpen, het OCMW, de Brandweer Zone Antwerpen en de Lokale Politie Antwerpen. Dat is de balans van 2016 die stedelijk ombudsvrouw Karla Blomme (foto) aan de leden van de gemeenteraad en de raad voor algemeen welzijn (OCMW) voorlegt tijdens de themacommissie in het Antwerpse stadhuis.
De ombudsfunctie bestaat in de stad Antwerpen al 26 jaar. In 1991 was Antwerpen de eerste Belgische gemeente die een ombudsman aanstelde. Ook op het vlak van klantenmanagement speelt de stad een voortrekkersrol: ombudsman en klantenmanagement versterken elkaar in Antwerpen sinds 2000. Klantenmanagement zorgt voor het adequaat en snel reageren op alle vragen en meldingen van burgers, bezoekers en ondernemers in de stad. De ombudsman (sinds 2006 de ombudsvrouw) zorgt voor een vervolg, wanneer dingen niet uitgeklaard kunnen worden. Knelpunten en dilemma’s worden op een hoger niveau getild, de ombudsman bemiddelt, legt ze op de tafel van het administratieve en politieke beleid en doet aanbevelingen en suggesties om bij te sturen waar dat kan. In eerste instantie behandelen de diensten zelf de meldingen van burgers.
Het volledige jaarverslag 2016 is vanaf 4 mei beschikbaar via de website www.antwerpen.be. Het kan opgevraagd worden via het gratis nummer 0800 94 84 3 van de ombudsvrouw of geïnteresseerden kunnen het inkijken op het kantoor van de ombudsvrouw, De Coninckplein 25 (ingang via Muizenstraat), 2060 Antwerpen.
Alle praktische info staat op www.antwerpen.be (zoekterm: ombudsvrouw).