Het veilinghuis Campo op de Vlaamsekaai in Antwerpen is klaar voor een nieuw hoofdstuk. Een nieuwe ploeg, een vernieuwende en eigentijdse aanpak en een veelzijdige invulling moeten Campo de komende jaren naar een leidinggevend veilinghuis en spraakmakende tentoonstellingsruimte leiden. De dagelijkse leiding komt in handen van Gregory van Strydonck. Hij wordt bijgestaan door diverse experts. Stefan Campo en galeriste Sofie Van de Velde bezitten een brede kennis over de klassieke en hedendaagse kunst. Stéphane Verbeeck, Marc Scheymans en Francesca Vanthielen hebben jarenlange ervaring in de bedrijfs -en communicatiewereld. Daarnaast blijft vertrouwd medewerker Tim Heylen de in-huis kunstspecialist die de te veilen werken taxeert.
Veilingen blijven de core business van Campo. Bij elke kunstveiling wordt hoog ingezet op de kwaliteit van de werken. Jaarlijks zal ook minstens één alternatieve veiling georganiseerd worden, zoals het veilen van vintage meubelen en accessoires dat op de agenda staat voor juni 2018.
Naast de veilingen krijgt de unieke ruimte verschillende invullingen: tentoonstellingen met een specifieke invalshoek worden opgezet, gevestigde maar ook jonge, opkomende kunstenaars stellen er hun werk tentoon en de ruimte kan ingezet worden voor conferenties en andere evenementen. Door deze veelzijdige invulling van activiteiten zal de prachtige ruimte van architect Michel Grandsard een bruisende ontmoetingsplaats worden voor kunstliefhebbers.
Om de opening van het nieuwe Campo meteen goed in te zetten, opent Campo op donderdag 9 november met een exclusieve tentoonstelling over de G58 en diens verwevenheid met de in Duitsland opgerichte ZERO beweging.
De eerste veiling, met werken van onder meer Salvador Dali, gaat door op donderdag 8 februari 2018. Er zal onder meer een werk van Salvador Dali uit 1964 geveild worden. Te veilen werken kunnen aangeboden worden tot 22 december 2017, telkens van maandag tot en met vrijdag tussen 10u en 18u, op zaterdag tussen 13u en 18u.
Tentoonstelling: 9 november tot 20 december 2017
Campo opent met een fascinerende tentoonstelling rond de invloedrijke Antwerpse kunstenaarsgroep G58 en zijn intense banden met de ZERO-beweging.

In 1959 zijn Paul Van Hoeydonck, Pol Bury en Jean Tinguely de grote trekkers van Vision in Motion – Motion in Vision, de tweede en meest spraakmakende groepstentoonstelling van G58 in het Hessenhuis. Daaraan nemen ook Heinz Mack en Otto Piene deel, de grondleggers van ZERO. De expo plaatst Antwerpen in het brandpunt van de actuele kunst. Otto Piene zal ze later bestempelen als “wellicht de belangrijkste ZERO-tentoonstelling”. Ook Lucio Fontana, die algemeen beschouwd wordt als de geestelijke vader van ZERO, onderhoudt uitgebreide contacten met zijn Belgische collega’s Jef Verheyen en Paul Van Hoeydonck.

Na de donkere oorlogsjaren wil ZERO kunst een nieuw elan geven, een positieve en optimistische blik op de toekomst werpen, weg van het toen erg in zwang zijnde abstract expressionisme. Licht, beweging en materie staan centraal. Monochrome, vaak witte schilderijen, kerven in het doek, het gebruik van reflecterende oppervlakken en alledaagse gebruiksvoorwerpen, spelen met vuur, licht, rook … het draagt allemaal bij om de kunst radicaal te bevrijden en tot de essentie te herleiden. In de expo G58 en ZERO, Europeanen avant la lettre focussen we op de mensen die deel uitmaken van beide kunstbewegingen, en op enkele andere toonaangevende namen uit hun entourage.
Deze unieke tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met gastcurator Sofie Van den Bussche, die met een groot hart voor kunst in het algemeen en die van de naoorlogse periode in het bijzonder, een mooi ensemble van topwerken bij elkaar heeft gebracht.

Meer info: www.campo.be