De Karel de Grote Hogeschool (KdG) richt een gloednieuw expertisecentrum op: ‘Publieke Impact’. Doel van de onderzoekers: evenementen en andere stedelijke activiteiten verbeteren door ze meer af te stemmen op burger en maatschappij.
Steden, gemeenten en organisatoren van evenementen kunnen gebruik maken van gratis tools en richtlijnen die het centrum ontwikkelt. “Denk bijvoorbeeld aan de berekening van de maatschappelijke impact van een evenement of richtlijnen in de bestrijding van leegstand”, vertelt Christine Merckx, hoofd van het centrum.

Breder dan alleen evenementen

Onderzoek naar evenementen en stedelijke activiteiten is niet nieuw voor de onderzoekers van het expertisecentrum. Sinds 2014 doen ze dit al vanuit de onderzoeksgroep ROI voor Publieksevenementen. Die onderzoeksgroep is nu ondergebracht in een nieuw expertisecentrum. Christine Merckx: “Tot hiertoe focusten we vooral op de maatschappelijke en economische impact van evenementen voor steden en gemeenten. Met de oprichting van het expertisecentrum willen we breder kijken dan alleen evenementen. We richten ons nu op alle stedelijke activiteiten die een impact kunnen hebben op de burger en bezoeker. Dat kan een overrompeling van toeristen zijn in de buurt tijdens de kerstperiode, maar evengoed leegstand in een winkelstraat. Wij brengen die evoluties in kaart, adviseren en reiken tools aan zodat organisatoren en lokale overheden kunnen voorspellen, meten en optimaliseren”.

Bezoekersprofielen

Een van de lopende onderzoeksprojecten die het expertisecentrum sinds dit najaar voert is het in kaart brengen van bezoekersprofielen. Welk doelpubliek genereert een evenement? Hoe kunnen we het profiel en de noden van het doelpubliek voorspellen?
Het expertisecentrum ontwikkelt een typologie en methodologie waarmee organisatoren en lokale overheden zelf aan de slag kunnen om inzichten in bezoekers te krijgen.

www.publiekeimpact.be