Maandag sloegen we de kranten open en viel ons oog op een opvallend bericht: “Salt & ice challenge is nieuwe internethype onder jongeren”. Deze nieuwe rage komt overgewaaid uit de USA en heeft deze week ook voet aan grond gezet in ons land. Net zoals bij andere internet challenges steken ook hier jongeren elkaar aan om een uitdaging aan te gaan.

“Allemaal voor de lol en de likes”
Bij de Salt & ice challenge leg je ijs én zout op je huid. De combinatie van ijs en zout brengt een chemische reactie teweeg die de temperatuur al snel tot -20° doet dalen, met ernstige brandwonden als gevolg. Hoe langer je dit volhoudt, hoe groter de brandwonden… hoe meer likes.

“Hou challenges fun”
De VZW Oscare is een nazorgcentrum dat mensen met brandwonden en littekens medische en psychische hulp biedt. Samen met 10 Advertising wil Oscare deze hype zo snel mogelijk stoppen. Daarom lanceren we #keepchallengesfun, een online video met een duidelijke boodschap. En met Jan, één van de campagnegezichten van Oscare. Jan raakte ernstig verbrand bij een auto-ongeluk en verloor daarbij zijn beide handen. Het leven met brandwonden op zich is al een hele challenge.

We hopen met de video jongeren bewust te maken van de gevolgen van brandwonden. En vooral: Hou internet challenges plezant!
Hierbij de 2 versies:

Nederlands https://www.youtube.com/watch?v=QHKQW3woTaE
Engels https://www.youtube.com/watch?v=UU06ttsGrYo

Share if you care!