New Dutch Design is een idee en handelsnaam van Albert Hendriks, directeur van het informatie- en marketingbureau Friesland Holland in Wolvega. Met deze formule zet hij nieuwe industriële ontwerpen, waarin onderscheidende functionaliteit, duurzaamheid en uiterlijk een uitgebalanceerd samenspel demonstreren, internationaal in de schijnwerpers.
Een Amerikaanse zakenrelatie bracht hem eind 2017 op het idee, dat hij direct ontwikkelde tot een marketingconcept, mede na een intensieve verkenning van de fietsenbusiness en zeer recent de botenmarkt op ’s werelds grootste watersporttenoonstelling, Boot 2018 in Düsseldorf.
“Het gaat in eerste instantie om innovatieve creaties op het gebied van boten, fietsen en meubels. Dit zijn producten waarmee de provincie Friesland in Nederland zich naar zijn mening nog meer dan nu in het blikveld van kritische internationale consumenten kan plaatsen. Gebruikers die hoge eisen stellen aan de vorm, duurzaamheid, functie en techniek, mensen die geld over hebben voor topkwaliteit. Kapitaalkracht speelt uiteraard een grote rol als het om luxe jachten gaat, maar bij designmeubelen ligt de drempel vele tonnen lager. Bij fietsen ligt het helemaal anders. Voor een meerprijs van € 500,- tot €2000,- ten opzichte van een doorsnee fiets heb je al het beste van het beste en daar heb je dan echt elke dag plezier van.”
Foto: Arnold de Ruyter bij de door hem ontworpen Brightly 1530 in hal 17 van Boot 2018 in Düsseldorf.
Www.friesnieuws.nl