Het Taurus Strijkkwartet viert 250 jaar Beethoven met de uitvoering van drie sublieme strijkkwartetten.

Neerdorpen KLASSIEK! Een samenwerkingverband in het kader van de Streekvereniging Zuidrand tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel. Het befaamde Taurus Strijkkwartet brengt drie strijkkwartetten van de jarige Ludwig van Beethoven. een genre waarvoor hij in verschillende fasen van zijn ontwikkeling op kernmerkende wijze heeft bijgedragen.

 

Het Taurus Strijkkwartet

Het kwartet bestaat uit Wietse Beels en Liesbeth Baelus (viool), Vincent Hepp (altviool) en Martijn Vink (cello).

In 2012 vinden vier gelauwerde musici van Belgische bodem elkaar in hun wens om samen hun muzikale parcours te verrijken met het ultieme kamermuziekrepertoire. De liefde voor het prachtige repertoire, het streven naar diepgang, energie en raffinement in hun samenspel, en het samen zoeken van een eigen, unieke strijkersklank zijn de drijfveren voor het ontstaan van het Taurus Quartet.

Na een memorabel debuut-concert maakt Taurus Quartet snel furore. Direct vanaf hun eerste concertseizoenen heeft Taurus Quartet het voorrecht en het genoegen te kunnen debuteren in prachtige zalen en gerenommeerde festivals. Het speelt het onder meer in Festival Musiq3, Flagey, Festival de Wallonie, Stavelot, Festival “Voces Intimae”, Concertgebouw Brugge, het Festival van Vlaanderen, Bozar, Festival de Saintes (FR),  Festival “Voces Intimae”, Handelsbeurs Gent,  De Singel Antwerpen, de Middagconcerten Brussel, Luik, Leuven, Maasmechelen,  Hasselt, Tongeren, Ottignies,  ‘s Hertogenbosch (NL), Howth Chamber Music (IRL), Amsterdam, (NL) e.a.
Taurus Quartet wordt gesteund door De Singel en krijgt in zijn eerste jaren coaching van Antje Weithaas, Johannes Meissl en Peter Schuhmayer.
Meerdere concerten van Taurus Quartet worden live opgenomen door radio (Musiq3) en televisie (RTBF) en uitgezonden door heel Europa.   
In 2014 treedt het kwartet op samen met de Franse acteur Gérard Dépardieu, in een memorabel concert opgenomen voor radio en televisie, in het werk ‘Harmonies du soir‘ van Ysaye voor solo-kwartet en strijkorkest o.l.v. de Amerikaans dirigent Toby Hoffman.

Het Taurus Quartet wijdt zich aan de uitvoering van het grote klassieke en romantische repertoire, de kwartetten van Beethoven, Schumann, Schubert, Mozart, Haydn, Janacek, e.a., maar ook aan minder bekende werken van bijvoorbeeld Enescu, Verdi, Respighi, Goeyvaerts, Martinu en Ciurlionis.

Wietse Beels (viool)

Wietse Beels studeerde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium bij Guido De Neve en aan het Rotterdams Conservatorium. Hij behaalde in 2002 het diploma “uitvoerend musicus”. Vervolgens studeerde hij aan de “Hochschule für Musik” te Keulen bij het Alban Berg Quartett alwaar hij in 2003 afstudeerde.

Wietse Beels treedt regelmatig op met zowel het Narziss und Goldmund Pianotrio als met Sexteto Tanguedia. Daarnaast concerteert hij dikwijls met vooraanstaande musici en groepen. Hij maakte opnames voor radio en televisie en meerdere Cd’s met Trio Dor, het Narziss und Goldmund Trio en Sexteto/Orquesta Tanguedia.

Liesbeth Baelus (viool)

Ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Yuzuko Horigome. In 2009, werd ze geselecteerd om te studeren aan la Chapelle Musicale Reine Elisabeth, waar ze kamermuziek studeerde bij de leden van het Artemis Kwartet. Ze vervolgde haar studies bij in aan het Antwerps Conservatorium en uiteindelijk in Wenen bij de gereputeerde pedagoog Boris Kuchnir.

Als soliste trad ze op in Europa en Azië met verschillende grote orkesten en kamermuziekensembles. Het afgelopen seizoen bracht haar in Musikverein Wien en het Concertgebouw Amsterdam en onlangs maakte ze haar Duitse debuut als soliste in het vioolconcert van Brahms in Freiburg. Het huidige seizoen is ze te gast als concertmeester in Los Angeles en San Diego State Orchestra en leidt ze tournees in China en Hongkong.

Vincent Hepp (altviool)

Vincent Hepp studeerde viool en altviool aan het Conservatorium van Brussel en aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Hij was vele jaren altviolist van het Kryptos kwartet en speelt regelmatig met ensembles als Ensemble Modern, Ictus, Oxalys, Het Collectief e.a.
Hij was aanvoerder altviool van de Philharmonique de Liège en de Opera Royal de Wallonie, en is altviool eerste solist in het orkest van de Munt. Vincent geeft viool en kamermuziek aan de conservatoria van Brussel en Luik.

Martijn Vink

Martijn Vink (Nederland) heeft een buitengewoon gevarieerde carrière opgebouwd als kamermusicus, solist, docent en sinds korte tijd als dirigent.
Sinds 1993, vestigde hij zich in Brussel, waar hij zich richt op kamermuziek in al zijn vormen. Naast zijn vaste verbintenissen met ensembles Oxalys en Het Collectief, waarmee hij in 2011 de onderscheiding “Musicus van het jaar” ontving, speelde hij als kamermusicus in verschillende groepen door heel Europa. Hij nam een twintigtal cd’s op, waarvan vele onderscheidingen ontvingen van Diaposon en Gramophone.
Van 2006 tot 2010 was Martijn Vink cello leraar aan het Utrechts Conservatorium en hij doceert momenteel aan het Lemmensinstituut in Leuven.

Programma:
Kwartet no.1 op 18 no.1 in fa
Allegro con brio
Adagio affetuoso e appasionato
Scherzo: allegro molto
Allegro

Kwartet no.7 op.59 no.1 in fa
Allegro
Allegretto vivace e sempre scherzando
Adagio molto e mesto
Allegro

Kwartet no.16 op 135 in fa
Allegretto
Vivace
Lento assai cantante e tranquillo
Grave ma non troppo tratto – allegro

Ticket € 14,00  (-26: € 5,00 )

De reservatie is definitief na overschrijving op rekeningnummer BE11 3630 0198 9348 op naam van Orfeoproducties met vermelding van ‘datum van het concert en aantal personen’.

20 februari 2020 om 20:15 uur in de Kerk Onze-Lieve-Vrouw- Geboorte te Lint

Reservaties via Orfeo producties – tel. 03 449 16 87 – info@orfeo.be. www.orfeo.be

 

In 2020 is het 250 jaar geleden dat Ludwig van Beethoven in Bonn werd geboren. Een reden om deze componist in dit Beethovenjaar te programmeren met strijkkwartetten, een genre waarvoor hij op verschillende fasen van zijn ontwikkeling op kenmerkende wijze heeft bijgedragen

Tijdens zijn leven heeft Beethoven drie reeksen van strijkkwartetten geschreven. Het leek ons interessant om één werk uit elke reeks te programmeren, zodat de luisteraar een tijdelijk beeld krijgt van de evolutie van het strijkkwartet in het oeuvre van Ludwig van Beethoven. Het is dit genre dat Beethoven op de meest openlijke en duidelijke manier zijn strijd heeft gevoerd tegen de muzikale conventies van zijn tijd.

De eerste reeks schreef hij rond 1800. Het betrof een cyclus van 6 strijkkwartetten opus 18 in opdracht van één van zijn mecenassen van de componist, de Oostenrijkse prins von Lobkowitz. Met deze werken was hij nog in de ban van zijn voorgangers Haydn en Mozart. Het kwartet nr. 1 is het meest uitgebreide en in meerdere opzichten het meest grootse; binnen dit opus.18 was het kwartet nr. 1 ook altijd al de favoriet van het publiek.

De tweede reeks strijkkwartetten behoort tot Beethovens middenperiode en bestaat uit drie strijkkwartetten op.59, die hij componeerde in opdracht van een andere weldoener Andreas Razumovsky, de Russische ambassadeur aan het hof van Wenen. Deze had om enkele strijkkwartetten gevraagd “met Russische melodieën, echte of nagebootste”. Deze werken drijven voort op de heroïsche puls van Beethovens derde Symfonie, de ‘Eroica’. Met dit opus 59 zorgt de componist voor een nieuw genre en een andere klankenwereld. Hij doet hier afstand van de klassieke stijl en bevindt zich al volop in de romantiek; het beleefde gesprek tussen de vier strijkers is vervangen door stoutmoedige uitbarstingen en wisselende emotionele stemmingen, gebracht door vier scherp uitgetekende dramatische personages. Het geniale zevende strijkkwartet is misschien wel het knapste van de drie.

Vijftien jaar na de tweede reeks kwartetten in 1822 was het opnieuw een Russische prins, Nicolai Galitzine, die zelf ook een amateur cellist was, die hem de opdracht gaf om enkele kwartetten voor hem te componeren. Beethoven was aan zijn fameuze negende symfonie bezig, maar in 1823 begon hij met de compositie van vijf kwartetten. Grensoverschrijdende werken die al tweehonderd jaar actueel zijn. De muziek is doordrongen van persoonlijke worstelingen en beweegt constant tussen ondoorgrondelijke complexiteit en goddelijke schoonheid. Zo herdefinieerde Beethoven met slechts vier stemmen de universele zeggingskracht van muziek. Deze late kwartetten worden door velen tot de absolute top van de kamermuziek gerekend.

Wietse Beels en Liesbeth Baelus (viool), Vincent Hepp (altviool) en Martijn Vink (cello) zijn musici met een lange ervaring en een gevestigde reputatie in kamermuziek. De liefde voor het repertoire, het streven naar diepgang, energie en raffinement in hun samenspel, en het samen zoeken van een eigen, unieke strijkersklank zijn de drijfveren voor het bestaan van het Taurus Quartet.