Chin Cheng Lin weet als geen ander de toeschouwer onder te dompelen in het gehele klankspectrum van de marimba. Met 2, 4 of 6 stokken. Lin kan alle akkoorden aan zoals een pianist dit kan. Dit bewees hij opnieuw tijdens een grandioos concert in Carnegie Hall NY, april jongstleden. Hij speelt zowel eigen werk, als een stuk van de Japanse componist Toshi Ichiyanagi en werk van Claude Debussy.

Het muzikale avontuur van Chin-Cheng Lin begon op 6-jarige leeftijd als organist en op 8-jarige leeftijd leerde hij viool spelen.  Op 9-jarige leeftijd werd Lin Lid van het symfonisch orkest van zijn lagere school en op 11-jarige leeftijd was hij doorgestoten naar de positie van eerste viool van dat orkest.  Ondertussen begon hij ook op de saxofoon en op 13-jarige leeftijd begon Lin aan zijn klassieke pianovorming.  Op 15-jarige leeftijd maakte Lin zijn debuut als dirigent en componeerde hij talloze arrangementen voor muzikale gezelschappen.  Gelet op zijn meervoudige talenten op verschillende instrumenten zette Lin zijn klassieke vorming van viool, piano en percussie verder en op 16-jarige leeftijd werd hij dan ook geaccepteerd als student aan de Australian National University in Canberra en aan het Queensland Conservatorium in Brisbane.

Reeds op 19-jarige leeftijd won Chin-Cheng Lin talloze prestigieuze prijzen op internationale competities. Op 23-jarige leeftijd werd Lin aangesteld als assistent professor marimba aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen, België.

Tijdens het concertseizoen van 2019 lanceerde Lin zijn Japan tour in samenwerking met de J. F. Oberlin University en gaf hij ook zijn debuutconcert in de Recital Hall van Tokyo Opera City.

Chin-Cheng Lin heeft in april 2019 zijn debuut soloalbum voorgesteld in het prestigieuze Weill Recital Hall at Carnegie Hall in New York. Met het behalen van zijn doctoraat werd Chin Cheng Lin in 2019 de 9de Doctor in de Kunsten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen!

Als componist heeft Lin al meer dan 50 werken gecomponeerd die alle internationaal worden uitgevoerd.  Zijn muziek maakt dan ook deel uit van het standaardrepertoire op internationale competities.  Zeer recent is Lin beginnen samenwerken met Taiwanese orkesten, zoals: het Taipei Chinese Orchestra; het National Taiwan Symphony Orchestra; het Taipei Philharmonic Winds en de Ju Percussion Group. Lin is ook verbonden als professor aan het LUCA College of Arts in Leuven, het MUDA-kunstencentrum in Gent en aan de Academie voor muziek, woord en dans in Bornem.

Een marimba is een aan de xylofoon verwant muziekinstrument. Marimba’s hebben net als de xylofoon houten staven/toetsen. Marimba’s worden zowel in volksmuziek als in klassieke muziek gebruikt. De marimba kan worden beschouwd als de alt- of basversie van een xylofoon. Een marimba heeft een veel warmere en vollere klank dan een xylofoon. De marimba werd door Afrikaanse slaven naar Latijns-Amerika gebracht en het werd een populair volksinstrument in Midden-Amerika. De houten balken zijn bevestigd aan een frame ondersteund door benen of opgehangen aan de taille van de speler. Marimba-toetsen hebben buisvormige resonatoren en net als in Afrika wordt er vaak een zoemend membraan in de resonatormuur geplaatst, waardoor het geluid van het instrument een scherpe rand krijgt.

De orkestrale marimba, met metalen resonatoren, werd in het begin van de 20e eeuw in de Verenigde Staten ontwikkeld. Het is een met een buis resonerend instrument dat een octaaf onder de orkestrale xylofoon ligt. Spelers kunnen twee stokjes in elke hand houden om maximaal vier noten tegelijk te spelen.

Het Clair Omar Musser marimba-ensemble, dat op de Chicago World’s Fair in 1933–34 speelde, hielp het instrument naar de concertzaal te verplaatsen. In het midden van de 20e eeuw bloeiden nieuwe composities en ensembles. Composities voor orkestrale marimba omvatten een concertino (1940) van de Amerikaanse componist Paul Creston en een concerto (1947) van de Franse componist Darius Milhaud.

Programma

  • Wim Henderickx, Makyo
  • Chin-Cheng Lin, Reflection on the voice of mountains
  • Frederic Chopin, Nocturne No.1 in si bemol mineur, Op.  9
  • Korneel Decae, Parallellities
  • Johann Sebastian Bach,

Six Suites for Unaccompanied Cello

No.1 in sol majeur, BWV 1007

Prelude, Allemande, Courant, Sarabande, Minuets & Gigue

  • Claude Debussy, Clair de lune
  • Chin-Cheng Lin, Kaleidoscope
  1. Pray for a wish
  2. Café without sugar
  • Fresh expectations

locatie   Kapel Cultuurpunt Altena, Kontich

30 januari 2020.              20:15 – 22:00

Adres: Antwerpsesteenweg 79, Kontich, 2550, Belgium

tickets: http://www.orfeo.be/tickets/