Tijdens deze unieke presentatie in de vaste opstelling van het Museum Mayer van den Bergh ontdekken bezoekers het boeiende verhaal achter de Kunstschutz tijdens de laatste jaren van de Eerste Wereldoorlog en aanschouwen ze de schatkamer van Fritz Mayer van den Bergh door de lens van de Duitse bezetter.
Van 1917 tot 1918, tijdens de laatste twee jaren van de Eerste Wereldoorlog, was het Belgisch cultureel erfgoed het onderwerp van een uitzonderlijk project, de Kunstschutz. Een groep van ongeveer dertig Duitse kunsthistorici, fotografen en architecten doorkruiste het hele land om de belangrijkste monumenten en kunstwerken op Belgische bodem te fotograferen. Tussen de zomer van 1917 en de herfst van 1918 maakten zij meer dan 10 000 bijzonder fraaie opnames van Belgische kerken, begijnhoven, kastelen, burgerwoningen, gedenktekens, interieurs en kunstwerken.
Aan het einde van de oorlog werden deze fotonegatieven, allemaal gemaakt op glasplaten, overgebracht naar de kunsthistorische instituten van Bonn en Berlijn. In 1927 slaagde de Belgische Staat er in om de volledige collectie glasnegatieven op te kopen. Ze werd eerst ondergebracht in de Dienst voor Belgische Documentatie van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis en sinds 1948 wordt deze verzameling beheerd, bewaard én ontsloten door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK/IRPA).
De Duitse negatieven (1917-1918). Het Museum Mayer van den Bergh door de lens van de bezetter
Tot 17 september 2017
€ 8 voltarief / € 6 reductie
Extra bij deze focustentoonstelling
Een wandelgids in NL/FR/ENG
Museumtour in Antwerp Museum App in NL/FR/ENG/D
Stadswandeling in Antwerp Museum App en in de Erfgoedapp in NL
Museum Mayer van den Bergh
Lange Gasthuisstraat 19
2000 Antwerpen