Het museum Dhondt-Dhaenens presenteert deze zomer een opmerkelijke tentoonstelling waarin het potentieel van haar collectie in de kijker wordt gezet.
In de tentoonstelling, getiteld Schöne Sentimenten, gaan de kernwerken uit de vaste collectie van het MDD in dialoog met werken uit private collecties die het museum beheert of in de toekomst zou willen beheren. Zo worden iconische werken van onder meer Albert Servaes, Rik Wouters, Henri Evenepoel, Constant Permeke en James Ensor, geconfronteerd met hedendaagse werken van onder meer Thierry De Cordier, Martin Kippenberger, Matt Mullican, Thomas Schütte, Franz West en Joëlle Tuerlinckx. Daarnaast zijn er een aantal reproducties te zien van internationale topwerken uit de collecties, zoals Christo, Gilbert & George, Mike Kelley, Bruce Nauman en Andy Warhol. Het geheel is geen klassieke, maar een imaginaire collectiepresentatie die reële kunstwerken met reproducties combineert, en die bovenal de capaciteit van de collectie beklemtoont. De titel alludeert evenveel naar de schoonheid als naar de inherente broosheid van de collectie in haar huidige constellatie. MDD wil met deze tentoonstelling eveneens aanzetten tot reflectie over de toekomst van het museum. Eerder dan finale antwoorden, worden aan de hand van reproducties, een weloverwogen scenografie van Maxime Prananto en met de affiches van Michel François in en rondom het museum, noodzakelijke vragen, mogelijkheden en oplossingen geïnitieerd. 

SCHÖNE SENTIMENTEN
30/06/2019 – 29/09/2019

MUSEUM DHONDT-DHAENENS
Met: Atelier E.B, Sarah Baker, Hans Bellmer, Michaël Borremans*, Jean-Marc Bustamante*, Christo*, Franz Courtens, Thierry De Cordier, Raoul De Keyser*, Elmgreen & Dragset, Lili Dujourie*, James Ensor, Henri Evenepoel, Joel Fisher, Alicia Framis*, Michel François, Gilbert & George*, Domenico Gnoli*, Mike Kelley*, Martin Kippenberger, Konrad Klapheck*, John Kørner*, Art & Language*, Lucy Mckenzie, Mario Merz*, Matt Mullican, Juan Muñoz*, Bruce Nauman*, Claes Oldenburg*, Cornelia Parker, Constant Permeke, Thomas Ruff, Gregor Schneider, Thomas Schütte, Albert Servaes, Andreas Slominski, Gustave De Smet, Josh Smith*, Jean Tinguely*, Ryan Trecartin*, Joëlle Tuerlinckx, Luc Tuymans*, Edgard Tytgat, Frits Van den Berghe, Jan Vercruysse, Andy Warhol*, Marthe Wery, Tom Wesselmann*, Franz West, Rik Wouters & Lynette Yiadom-Boakye
*met reproductie vertegenwoordigd

De collectie Dhondt-Dhaenens vormt samen met de collecties Matthys-Colle en Cooreman de ruggengraat van de tentoonstelling. De drie maatschappelijk-geëngageerde verzamelingen hebben elk een belangrijke rol gespeeld in het acceptatieproces van moderne en hedendaagse kunst in Vlaanderen. Samen overspannen ze de ruime 20e eeuw en geven als geheel een niet-exhaustief, maar een bijzonder inzicht in stijlen, genres en stromingen in de kunstproductie van de afgelopen eeuw. Van het Vlaamse modernisme uit de eigen collectie, over de naoorlogse Belgische en Amerikaanse kunst uit de Matthys-Colle collectie tot eigentijdse, globale kunst uit de Cooreman collectie.
De tentoonstelling volgt geen strikte chronologische of thematische logica. Er werd gekozen om de collecties te presenteren in een aantal groepages die samen de diversiteit van het geheel beklemtonen en mogelijke invalshoeken voor verder wetenschappelijk onderzoek in de toekomst suggereren. Inhoudelijke verbanden, gelijkenissen in attitude van de kunstenaar, esthetische en formele keuzes rijgen de werken aaneen, en creëren tegelijk een levendige ruimte voor vrije associaties en verbeelding van de bezoeker.

Achtergrond
Gezien de historisch gegroeide gevoeligheid van het museum Dhondt-Dhaenens voor de betekenis van de geëngageerde kunstverzamelaar heeft het MDD een bijzondere aandacht voor de museale ontsluiting, onderzoek en presentatie van belangwekkende Vlaamse privéverzamelingen. Sinds 2007 werd door Tanguy Eeckhout, voormalig curator van het MDD, wetenschappelijk onderzoek gevoerd naar diverse private collecties die een belangrijke rol hebben gespeeld binnen het acceptatieproces van hedendaagse kunst in België, wat sindsdien neerslag kreeg in unieke, tweejaarlijkse collectiepresentaties.*
Deze expertise en intense collaboraties met diverse private verzamelingen hebben geleid tot nieuwe vormen van samenwerkingsmodellen en beheersovereenkomsten. Hierdoor werd de laatste jaren het patrimonium van het MDD sterk uitgebreid. Naast de eigen collectie, beheert het MDD vandaag ook een groep werken uit een aantal private collecties die een belangrijke meerwaarde betekenen binnen het Vlaamse en zelfs het internationale museale landschap.
Zo was er de tentoonstelling van de verzameling Roger en Hilda Matthys-Colle (2007), de verzameling Wilfried en Yannicke Cooreman (2009), de verzameling Tony Herbert (2011) en de verzameling Jeanne en Charles Vandenhove (2013). Later werd ook een bedrijfscollectie ontsloten, de Proximus Art Collectie (2015) en een institutionele collectie met de tentoonstelling ‘Walther Vanbeselaere, Verzamelaar voor de Staat, 1948-1973’ (2017).

Foto’s: Club Paradis