Museum Dhondt-Dhaenens begint aan een nieuw hoofdstuk in zijn 50-jarig bestaan. Het museumgebouw, ontworpen door Erik Van Biervliet en geopend in 1968, krijgt een gefaseerde renovatie door SVR-Architects met respect voor de originele architectuur en omgeving. 
In de eerste fase, die tot het najaar van 2021 zal duren, zal de bestaande tegelvloer vervangen worden door een duurzame ‘liquid floor’ en zal ook het dak aangepakt worden. Deze renovatie is deel van structurele vernieuwing binnen Stichting Mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens. Achter de schermen wordt gewerkt aan nieuwe initiatieven en projecten, residentieprogramma’s, collectiebeleid, een nieuwe website en een vernieuwde identiteit. In deze vernieuwing kadert ook de aanstelling van Laurens Otto als curator MDD, om – samen met directeur Antony Hudek – de tentoonstellingen, de publicaties en het collectiebeleid van het museum verder te ontwikkelen.

MDD Extra Muros: MDD in Platform 6a
De eerste extra muros presentatie tijdens de renovatie van MDD brengt het werk van Jacques Boussard, Jean Brusselmans en Bertrand Fournier samen bij Platform 6a, het nieuwe initiatief in de voormalige galerie Deweer in Otegem die ook onderdak biedt aan de tijdelijke kantoren van MDD. Drie verschillende generaties schilders verbeelden elk een andere blik op het landschap, de omgeving en de verglijdende seizoenen. 
Jaargetijden: Het dwalen van kijken is gegroeid vanuit een dialoog tussen Bertrand Fournier en Jan(us) Boudewijns, collectieverantwoordelijke van MDD en toetst werk uit de collectie van MDD intuïtief af met hedendaagse en historische verbanden. De presentatie kadert in de doelstelling van de Stichting Mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens om de collectie te onderzoeken en toegankelijk te maken.

Het vertrekpunt is het schilderij Midzomer (Kiemende aarde) (1935) van Jean Brusselmans (1884-1953) uit een privé verzameling (voormalige collectie Tony Herbert) dat een boerenlandschap uitbeeldt in volle zon. Winter te Dilbeek (1945), een werk van Brusselmans uit de collectie van Jules en Irma Dhondt-Dhaenens contrasteert met zijn winters tafereel maar kenmerkt zich door eenzelfde eenvoudige constructie in de picturale ruimte.

Net als Brusselmans laat de Franse schilder Bertrand Fournier (1985) zich inspireren door zijn alledaagse omgeving: van landschappen, de afwasmachine, champignons tot het uitlaten van zijn hond. Fournier heeft op zijn beurt het werk van Jacques Boussard (1915-1989) aangebracht als bron van inspiratie. De tentoonstelling bevat daarom twee schilderijen van Boussard: Lardy, printemps (1962) en Le jardin (1970) als aanvulling op de twee werken van Brusselmans. 
Jaargetijden: Het dwalen van kijken
Jacques Boussard, Jean Brusselmans, Bertrand Fournier

Tentoonstelling georganiseerd door Museum Dhondt-Dhaenens in Platform 6a
05.03 — 25.04.2021
Openingsweekend: 05.03 — 07.03.2021
vrijdag: 16:00 — 20:00, zaterdag & zondag: 14:00 — 18:00
Nadien elke donderdag, vrijdag en zondag van 14:00 — 18:00
Platform 6a
Tiegemstraat 6B
8553 Otegem
➜ reservatie: www.platform6a.art/timeslot/

De kunstenaars
Jacques Boussard (1915, Touraine — 1989, Lardy) was een Franse schilder en tekenaar. Hij volgde een opleiding aan de academie te Ranson en volgde atelier bij de schilder Roger Bissière. (foto top)
Jean Brusselmans (1884, Brussel — 1953, Dilbeek) was een Belgische schilder. Hij begon als graveur en lithograaf, maar legde zich na 1904 enkel nog toe op de schilderkunst. Hij volgde een opleiding aan de academie te Brussel. (foto rechts)
Bertrand Fournier (1985, Dourdan) is een Franse autodidacte schilder die is opgeleid als verpleger. Hij heeft in korte tijd een aanzienlijk oeuvre opgebouwd. 

foto’s; www.platform6a.art / www.clubparadis.be