Goederentreinoperator Lineas en het logistieke bedrijf Tabaknatie zetten een verzamelpunt voor containers op om zo het aantal vrachtwagenritten tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding beter te spreiden. Het initiatief komt er nadat Lantis en het Havenbedrijf in juni de transportsector opriepen om samen een manier te vinden om het aantal vervoersstromen tijdens piekmomenten te verminderen. Beide bedrijven dienden een voorstel in voor een zogenaamde hub. Daar kunnen transporteurs hun containers leveren. Lineas en Tabaknatie transporteren deze dan verder naar de haven. Op die manier kunnen er op jaarbasis ongeveer 20 000 transporten van de weg gehaald worden.

Modal shift van wegtransport naar transport via spoor

Lineas is de grootste privé goederentreinoperator in Europa en zet in hun voorstel dan ook maximaal in op het spoor. Daarbij willen ze een spoor/truckhub realiseren op de as van de E17 naar de haven. “De containers worden overdag verzameld en tijdens de daluren via de weg of per spoor rechtstreeks naar de haventerminals gebracht. “Onze missie voor Modal Shift naar het spoor is in het kader van de Oosterweelwerken nog nooit zo relevant geweest,” vertelt Lars Redeligx, CCO van Lineas. “Met deze spoor/truck hub zetten we weer een oplossing in de markt die onmiddellijk vrachtwagens uit de spits houdt om ze vervolgens zoveel mogelijk per spoor te vervoeren. Dit is zowel voor de mobiliteit als voor het klimaat een goede zaak: treinen stoten 9 keer minder CO2 en 8 keer minder fijn stof uit.”. 
Waar de spoor/truckhub precies zal komen wordt nog verder onderzocht. Momenteel lopen er twee pistes: in het Gentse havengebied of in de omgeving van Kortrijk. De shuttle zou in 2022 operationeel moeten zijn.

Verschuiving transporten van dag naar nacht

Tabaknatie, een ervaren speler in de transportwereld, plant om een nachthub langs de E34 op te zetten vlakbij afrit 10 Vrasene, een goed bereikbare en filevrije locatie.  Hier kunnen containers overdag worden verzameld om ’s nachts naar de haventerminals gebracht te worden. Bart Wynants specialist Business Development bij Tabaknatie: “Met de nachthub brengen we een belangrijke verschuiving van het dag- naar het nachttransport tot stand. Een zogenaamde time shift. Daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan het Minder Hinderplan van de Oosterweelwerken.” De hub kan al binnen enkele maanden opstarten.

Minder Hinder
 
De oproep om mee te zoeken naar een manier om het vrachtverkeer beter te spreiden kaderde binnen het Minder Hinder plan dat Lantis uitwerkte voor de Oosterweelwerken die plaatsvinden op Linkeroever en in Zwijndrecht. Dat plan streeft ernaar om de omgeving en de haven tijdens de werken optimaal bereikbaar te houden. 
“Met de voorstellen van Lineas en Tabaknatie zetten we een eerste concrete stap om die belofte ook te realiseren. Dankzij de hubs willen we op de as van de E17 en E34 op jaarbasis 20 000 transporten van de weg halen,” licht Bart Van Camp, directeur Omgeving bij Lantis toe. “Dat doen we door maximaal gebruik te maken van de rustige daluren en het spoor. Tegelijkertijd geven we transportfirma’s de mogelijkheid om tijdswinst te boeken en toch al hun containers rechtstreeks in de haven te leveren.”
Lineas en Tabaknatie ontvangen nu elks 100 000 euro gespreid over drie jaar om hun voorstel in de praktijk om te zetten.

Foto: www.lantis.be