Martine Franck
02.10.20 – 24.01.21
Martine Franck (BE, 1938-2012), geboren in Antwerpen, ontdekt haar passie voor fotografie tijdens een lange reis door het Oosten in 1963. Thuisgekomen in Parijs, vestigt ze zich als zelfstandig fotograaf en maakt portretten en reportages voor grote Amerikaanse magazines zoals Life, The New York Times en Vogue. Uit haar foto’s spreekt een levensvreugde en een diep sociaal engagement.

Martine Frank (BE, 1938-2012) is van nature een vrije geest. De camera is voor haar een middel om zichzelf te positioneren in de maatschappij. Vanuit een diep sociaal engagement, voert ze een strijd voor vrouwen, ouderen, vluchtelingen en bedreigde gemeenschappen wereldwijd. Ze neemt haar tijd om respectvolle relaties uit te bouwen met de mensen die ze portretteert. Zo creëert ze een unieke fotografische taal, met sterke composities en observaties in zwart-wit.

Het FOMU brengt dit najaar de grote overzichtstentoonstelling van het werk van Martine Franck naar haar geboortestad. Martine Franck was net voor haar dood nauw betrokken bij de uitwerking van deze tentoonstelling, die gemaakt werd door de Fondation Henri Cartier-Bresson (Parijs) en het Musée de l’Elysée (Lausanne).

Curator: Agnès Sire

Lynne Cohen – Depth on the Surface
02.10.20 – 24.01.21
Kijk verder dan het oppervlak en ontdek het licht absurde en surrealistische universum van Lynne Cohen (CA, 1944-2014). Vier decennia lang fotografeert ze uitsluitend interieurs: kuuroorden, militaire installaties, klaslokalen, laboratoria, … Wat gaat er om in de hoofden van de ontwerpers en gebruikers van deze ruimtes? Cohen toont ons plaatsen waaruit de mensen verdwenen zijn en hun sporen als cryptische tekens achterblijven.

In deze overzichtstentoonstelling staat de menselijke obsessie met controle en begrip centraal. Lynne Cohens foto’s zijn pure registraties van de werkelijkheid, maar voor de aandachtige kijker zitten ze vol aanwijzingen en contradicties. Bij haar vind je geen makkelijke ontsnappingsroute, wel een claustrofobische wereld die verraderlijk eenvoudig lijkt.

We plaatsen Cohens werk binnen een context van gelijkgestemde kunstenaars zoals Guillaume Bijl, Thomas Demand en Marcel Duchamp. Vaak vertrekken ze van de vraagstelling van de readymade: wat gebeurt er als je iets alledaags in een nieuwe context plaatst?
Deze retrospectieve is gebaseerd op het concept en onderzoek van Karin Hanssen en Bert Danckaert, in samenwerking met de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen.

Curatoren: Bert Danckaert & Joachim Naudts

Foto top: Tulku Khentrul Lodro Rabsel, aged 12, with his Lhagyel tutor, Shechen monastery, Bodnath, Nepal, 1966 © Martine Franck / Magnum Photos
Foto tekst: Untitled, class room, police school, balloons, 2003 © Lynne Cohen, Courtesy Olga Korper Gallery
Foto’s: www.fomu.be