Franz Liszt (Raiding, 22/10/1811 – Bayreuth, 31 juli 1886 : Liszt Ferenc(z), sinds 1859 Franz Ritter von Liszt, was een Hongaars componist en pianist. Hij geldt als een van de grootste pianovirtuozen aller tijden. Hij was tevens een succesvol en vooraanstaand pianoleraar en daarnaast een groot muziekhervormer en -vernieuwer. Het Symfonisch gedicht en het pianorecital worden aan hem toegeschreven. Franz Liszt verdeelde zijn tijd voornamelijk tussen Wenen en Parijs  en zijn latere jaren tussen Weimar, waar hij hofkapelmeester was, Boedapest en Rome, alwaar hij zijn wijding tot subdiaken ontving hetgeen hem de titel “Abbé” (hier niet als aanspreektitel van een priester, maar van iemand die een lagere wijding ontvangen had) verschafte.

Tot in de laatste dagen van zijn leven reisde Liszt door Europa. Vlak voor zijn overlijden werd hij, na een zeer succesvolle concerttournee door Engeland en Frankrijk, verkouden, hetgeen spoedig overging in een longontsteking. Hiervan zou hij niet meer herstellen. Na dagen aan bed te zijn gebonden, overleed hij op 31 juli 1886, in het bijzijn van enkele van zijn pupillen, op 74-jarige leeftijd te Bayreuth en werd aldaar op 3 augustus begraven.

 De oude Liszt achter de piano. Gravure van een foto, gemaakt door Louis Held, Weimar, 1885

Wie Liszt zegt Krijgt een piano voor ogen. Niemand was zo’n virtuoos op de piano dan hij. Men spreekt van zijn Symfonische gedichten, maar zijn pianowerken zijn stuk voor stuk verhalen omgezet in muziek. Ze verhalen een leven pril en geluk, liefde maar ook Macabre waar ziekte, ongeluk en dood het onderdeel is. Hij kon dit, en dat is enig, uniek, in zijn muziek laten horen. Vele muziek virtuozen heb Liszt gespeeld en kunnen Liszt spelen. Maar het is juist het verhaal in klank brengen dat zo moeilijk is. Weinige kunnen dit verwezenlijken.

Nathanaël Gouin Laureaat van verschillende internationale wedstrijden, zoals  ‘Johannes Brahms’ in Pörtschach, Oostenrijk (1ste prijs), 1ste prijs met violist Guillaume Chilemme voor duo’s van Zweden, de kamermuziekwedstrijd van Lyon en de Maria Canals Wedstrijd van Barcelona, lukt daar subliem in. Hij kruipt in het lichaam van Liszt, en ik kan begrijpen dat daar heel wat studie bij hoort, om de muziek zo te brengen dat je ze voelt, ze meemaakt, en verstaat. het is niet alleen de muziek spelen, maar ze ook zo brengen hoe Liszt het graag in muziek aan de mensen wou vertellen. Daarom is Liszt Macabre een must omdat Nathanaël Gouin nu juist dit iets meer heeft dan een ander en u deze muziek laat voelen. Je blijft er gewoon stil bij zitten.

Nathanaël Gouin: in 1988 geboren hij volgde 9 jaar opleiding aan het Regionaal Conservatorium van Rouen en daarna  van Toulouse. Hij werd toegelaten tot het Conservatoire National Supérieur de Musique van Parijs in de klas van Michel Beroff, Denis Pascal en Eric le Sage en haalt een master piano om zich daarna in te schrijven voor de ‘cycle de perfectionnement’.

Nathanaël Gouin nam twee cd’s op met Fabrice Millischer (trombone) en werkt momenteel aan een cd met Guillaume Chilemme. Hij studeert sinds september 2013 aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth onder leiding van Maria João Pires.  Met Liszt Macabre Laat hij een heel andere kant zien van deze componist. Mephisto-Walzer, Funérailles, Csardas-Macabre, Totentanz, Pensée des Morts en Gretchen,  zijn pianowerken die Liszt’s queeste en symboliseren naar diepgang en betekenis, en deze werken leidde hem zelfs tot de wijding van subdiaken aan het einde van zijn leven.

Op deze CD LISZT MACABRE kan je genieten van deze uitzonderlijke werken van Liszt, maar ook van Nathanaël Gouin die op een onovertrefbare wijze de Liszt brengt hoe deze het zelf wilde uiten.

1)Mephisto-Walzer Nr. 2 –  S 515

2)Pensée des morts ( Harmonies poétique et religieuses ) – S.173

3)Totentanz ( Transcription pour piano seul ) – S.525

4)Funérailles ( Harmonies poétiques et religieuses ) – S.173

5)Csárdás macabre  – S.224

 6)Gretchen ( Eine faust – symphonie ) – S.513

  • Compositeur: Franz Liszt
  • Piano: Nathanaël Gouin
  • Genre: Classique
  • Uitgever: MIRARE PRODUCTIONS
  • Duur: 83′
  • Foto omslag: Bernard Martinez
  • Engelstalige uitleg in booklet
  • Barcode: 3 760127 223559

 

 Concerten in België:
vrijdag 17 november 2017 12:30:, Brussel

Franz Liszt, Mefisto-wals nr. 2, S.515 — La lugubre gondole, S.200 — uit Harmonies poétiques et religieuses III : Funérailles, S.173/7, Pensée des Morts, S.173/4 — Totentanz (arr. piano solo)

Franz Liszt, dat is de ‘pianoleeuw’ die dankzij zijn onvoorstelbare lyriek en virtuositeit door het publiek op handen werd gedragen. Maar tijdens dit concert van Nathanaël Gouin, een van onze eigentijdse pianofenomenen, leren we een heel andere kant van de componist kennen.

woensdag 06 december 2017 21:30
Flagey, Brussel

Wolfgang Amadeus Mozart, Concerto voor twee klavieren in Es, KV 365
Felix Mendelsshon Bartholdy, Concerto voor piano, viool en strijkers in d, MWV O4
Orchestre Royal de Chambre de Wallonie
Frank Braley, dir., piano
Renaud Capuçon, viool
Nathanael Gouin, piano
Nareh Arghamanyan, piano