Op dinsdag 30 april kan je in het Oostendse Kursaal gaan kijken naar The Hollies. De band werd in 1963 opgericht door Bobby Elliott, Tony Hicks, Allan Clarke, Graham Nash en Eric Haydock. Tot midden de jaren 70 hadden The Hollies meer hits dan The Beatles! Onze vrienden van House of Entertainment konden gitarist Tony Hicks en drummer Bobby Elliott strikken voor een exclusieve babbel in Amsterdam.

The Hollies zijn één van de meest succesvolle en geliefde bands uit de Britse Pop Invasie van de jaren 60. Tot midden van de jaren 70 hadden ze zelfs meer hits dan The Beatles. Zo hadden ze in die periode 15 top 10-hits in Nederland en 18 top 10-hits in Engeland. Songs zoals ‘Just One Look’, ‘I’m Alive’, ‘Stop Stop Stop’, ‘Dear Eloise’ en ‘Listen To Me’’, om er een paar te noemen. Ook na het vertrek van Nash, die zich aansloot bij het trio Crosby, Stills and Nash, bleven The Hollies succesvol en scoorden ze met klassiekers als ‘The Air That I Breathe’, ‘He Ain’t Heavy, He’s My Brother’’, ‘Bus Stop’ of ‘Sorry Suzanne’.

Wanneer stonden jullie voor het laatst in België?

Tony: ‘Net als in Amsterdam, zijn we ook al 15 jaar niet meer komen spelen in België.’
Bobby: ‘Ben je zeker? Is het geen 20 jaar geleden?’
Tony: ‘Ja, dat zou kunnen (twijfelt). Te lang geleden dus (lacht).’
Wat is het geheim van het aanhoudend succes? Vanavond spelen jullie voor bijna 4000 mensen. Jullie blijven toeren met overal nagenoeg uitverkochte zalen.
Bobby: ‘We zijn net terug van Australië en Nieuw-Zeeland. We deden 14 concerten op 15 dagen. Perth, Adelaide, vandaag Amsterdam. De komende tijd zitten we in Duitsland en op 30 april spelen we in Oostende. Ja, het gaat lekker, behalve dan die jetlag. Daar raak ik maar niet aan gewend.’ (Foto: (c) Roland Hermans)
Tony: ‘Het succes is eenvoudig te verklaren met onze albums. De mensen komen naar onze concerten omdat ze van ons die hits willen horen en wij zijn blij dat we ze voor hen kunnen spelen. Moeilijker is het niet, denk ik.’
Bobby: ‘Maar, we vinden het zelf nog allemaal erg leuk. Het is net een familie. We zijn een eenheid. Iedereen verbroedert met iedereen. Techniekers, roadies, de band, iedereen hoort erbij. En zoals Tony zegt, hebben we een geweldige backcataloog opgebouwd met wereldhits die ons publiek nog altijd wil horen. Geloof me, het is genieten als je op het podium zit en in de zaal kijkt.’
Jullie hebben The Hollies mee opgericht. Hoe moeilijk was het om nieuwe mensen te integreren in jullie kringetje?
Tony: ‘Dat viel mee. Wij vonden het net een uitdaging. We zijn de voorbije jaren mensen tegengekomen die voor ons een meerwaarde zijn. Onze laatste aanwinst draait al 15 jaar mee, dus de wissel van de wacht is perfect verlopen. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Een paar weken geleden maakten we nog iets bijzonders mee. Een fan kwam voor het optreden naar ons toe met een prangende vraag: “Mannen, spelen jullie vanavond ook ‘Magic Woman Touch’.” We keken elkaar aan, want we waren beiden vergeten dat we dat liedje ooit hadden opgenomen. Dat soort dingetjes worden gelukkig snel opgepikt, waardoor het nummer een plekje kreeg op de speellijst. We spelen hem ook in Oostende, want we weten dat de fans dat leuk vinden.’
Bobby: ‘We hebben genoeg ervaring. We zijn geroutineerd, maar toch is elk concert anders. We spelen op verschillende locaties, in verschillende landen en elk werelddeel, elk plekje op aarde heeft zijn eigen Hollies-hits en repertoire. We stemmen onze speellijsten af op wat het publiek wil horen. ‘Long Cool Woman’ (In a Black Dress)’ was toen we hem releasten een albumtrack op ‘Distante Light’, althans dat dachten wij, maar het Amerikaanse radiostation CBS dacht daar anders over. De baas contacteerde Tony rechtstreeks en zei: “Héy, ‘Long Cool Woman’, wij gaan dat draaien als een volwaardige single!” Wij schrokken dat het liedje, met alleen maar drums, bass en een simpele stem, zo’n impact had bij radiomakers en in latere fase ook bij het publiek. Het schopte het tot de nummer één in de Amerikaanse hitlijsten. In Australië en Nieuw-Zeeland werd ‘Too Young To Be Married’, geschreven door Tony, een nummer één. Ook dat liedje was in oorsprong een gewone albumtrack.’
Brengen jullie nog nieuwe muziek uit, want als ik me niet vergis dateert het laatste album al van tien jaar geleden?
Bobby: ‘In deze tournee zit er één nieuw nummer, ‘Priceless’, dat ik samen met onze zanger Peter Howard heb geschreven. We zingen het ook in Oostende, maar je hebt gelijk dat we wat meer tijd zouden moeten vrijmaken om nieuwe songs op te nemen. Dat doen we inderdaad veel te weinig.’
Wat weten jullie nog van België?
Bobby: ‘Brussel is de hoofdstad, maar dan moet ik je het verdere antwoord schuldig blijven. Het is te lang geleden dat we nog bij jullie te gast waren, maar we kijken er enorm naar uit!’
Tony: ‘Als je Oostende zegt, dan droom ik al luidop van mosselen, friet en chocolade. De zee zit ertussen, maar in Oostende ruik je Engeland. Als je op de dijk staat en er hangt geen mist, dan zie je een stukje Engeland. Ik begrijp perfect waarom de Britten houden van deze geweldige badstad.’
Het viel mij op dat er in het publiek heel wat jongeren zitten. Worden The Hollies herontdekt dankzij de YouTube-generatie?
Bobby: ‘Ja, dat zou best kunnen. We hebben een trouwe fanbasis, maar net als jij zien we dat het publiek in de zaal jonger wordt. Jonge mensen komen ons na de optredens bedanken, omdat onze muziek een positief effect heeft gehad op wat ze zelf hebben meegemaakt of meemaken. “Ik word geïnspireerd door jullie teksten.” Ja, dat zijn mooie complimenten.’
Foto’s & video: www.seniorennet.be