Geloof nooit een componist die het over zijn eigen werk heeft. “Een grap, een idioot idee, een zotternij”: zo noemde Brahms zijn Dubbelconcerto voor viool en cello. Niet dus: het werd een overweldigende en warmhartige tour de force waarin viool en cello elkaar voortdurend de hand reiken. Lorenzo Gatto en Pieter Wispelwey staan voor het allereerst samen op het podium: vonken gegarandeerd. Zeker als de vinnige Kristiina Poska de baton mag vasthouden. Een groter contrast met Brahms’ Tweede Symfonie is haast niet denkbaar. Een – voor één keer – ontspannen Brahms liet zich vrijelijk inspireren door de natuurpracht rondom zijn Oostenrijkse vakantieverblijf. Zachte kleuren en donzige ritmes waren het resultaat. Een peinzend Intermezzo van Stenhammar, ook wel de ‘Zweedse Brahms’ genoemd, maakt het plaatje af.

Kristiina Poska, muzikale leiding
De Estse dirigente Kristiina Poska was de eerste vrouw die in 2018 voor het Symfonieorkest Vlaanderen stond en is vanaf seizoen 2019-2020 tot chef- dirigent van het SOV benoemd. Deze pittige dame is zowat 10 jaar actief op professioneel niveau en maakte faam als kapelmeester van de Komische Oper in Berlijn. “Weinigen hebben zo’n rijk klankpalet als zij’’, schreef een opgetogen Duitse recensent.

Lorenzo Gatto, viool
De Belg en prille dertiger Lorenzo Gatto lijkt al een eeuwigheid in de hoogste regionen te spelen. Eindelijk te horen en – ja dames en heren – te zien in het Kursaal. Lorenzo Gatto’s succes in de Koningin Elisabethwedstrijd van 2009 – hij won de 2e en de Publieksprijs – bleek een aanjager te zijn van een veelbe- lovende internationale carrière.“In de eerste plaats wil ik eerlijk klinken. Er schuilt een breekbaarheid in mijn klank, die een weerspiegeling is van wie ik ben. Dat is wat muziek voor mij betekent: een uitdrukking van de menselijke kwetsbaarheid”, zegt hij.

Pieter Wispelwey, cello
De Nederlandse cellist Pieter Wispelwey wordt als één van de meest vooraanstaande cellospelers van de lage landen beschouwd. “Helaas heb ik nooit het pad gekozen dat jonge musici vaak volgen. Meedoen aan festivalletjes, elkaar opzoeken in orkesten, zodat je leuke contacten legt voor de rest van je leven. Vanaf het vroegste begin heb ik als eenling geopereerd’’, aldus Wispelwey. Op zijn verklanking van de grote celloconcerten plakte de internationale muziekpers etiketten als ‘virtuosic’, ‘thrilling’, en ‘addictive’.

zo 13 oktober 2019 om 17:00
Locatie
Kursaal Oostende
Kursaal-Westhelling 12
Oostende 8400

Dichtstbijzijnde parking: Parking Kursaal 1

Website: kursaaloostende.be