Op 1 juni gaat de tentoonstelling Experience Traps van start in het Middelheimmuseum, een expo rond werk dat geïnspireerd werd door ideeën uit het barokke landschap, zoals triomfbogen, fonteinen, grotto’s of labyrinten. De tentoonstelling maakt deel uit van het stadsfestival ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’. Als onderdeel van de tentoonstelling presenteert het Oostenrijkse kunstenaarscollectief Gelitin er hun Arc de Triomphe (2003/2018), een reproductie van een olifant-hoge mannenfiguur die een achterwaartse brug maakt met zijn handen en voeten. Op sokken en een afgezakt T-shirt na, is de figuur naakt en uit zijn penis spuit een waterfontein. De vorm en de afmetingen van dit beeldhouwwerk doen denken aan de klassieke Romeinse boog. Ook hier kan men onderdoor lopen. Maar de aanwezigheid van een volledig functionerende waterfontein, opgenomen als een fallisch element, ondermijnt de retorische en monumentale componenten van de klassieke architecturale triomfboog.

Deze interventie is een typisch voorbeeld van de artistieke praktijk van de kunstenaarsgroep die sinds de jaren 90 heeft geëxperimenteerd met de herinterpretatie van totalitaire kunst, en een radicale houding ten opzichte van instellingen heeft ontwikkeld. Gelitin, tot 2005 bekend onder de naam Gelatin, is een Weens kunstenaarscollectief bestaande uit Wolfgang Ganter, Ali Janka, Florian Reither en Tobias Urban, die elkaar in 1978 leerden kennen en sinds 1993 internationaal exposeren. Gelitin werkt in de traditie van de relationele esthetica, wat uitgaat van het idee dat een kunstwerk pas betekenis krijgt in een sociale context en in interactie met publiek. Gelitins fontein is met andere woorden gelijktijdig een uitdrukking van soevereiniteit en onmacht, van ironie en kwetsbaarheid en van aanpassing en verzet. De roze kleiman beeldt een monument van sociale isolatie en onvermogen af.
Gelitin wordt vertegenwoordigd door Tim Van Laere Gallery, Antwerpen.
Het werk maakt deel uit van Experience Traps, een tentoonstelling rond werk dat geïnspireerd werd door ideeën uit het barokke landschap, zoals triomfbogen, fonteinen, grotto’s of labyrinten. Middelheimmuseum vroeg aan internationaal gerenommeerde kunstenaars uit verschillende disciplines nieuw of bestaand werk te presenteren, geïnspireerd door de vernieuwende ideeën uit het barokke landschap. Experience Traps wordt een verzameling van zeer uiteenlopende werken die gedurende de zomer van 2018 ingeplant worden in het Middelheimmuseum en op enkele locaties in de binnenstad.
Het eeuwenoude park van het Middelheimmuseum, zijn architectuur en de ontwikkeling van de collectie sluiten aan bij dat barokke gegeven van architecturale en sculpturale ingrepen die het landschap, en de ontmoetingen die erin plaatsvinden, aantrekkelijker maken. Vermits Middelheimmuseum vandaag bovendien ook een sociale ruimte is, is Experience Traps hier perfect op z’n plaats. Experience Traps wil bij de bezoeker een mentale en fysieke ‘zelfervaring’ uitlokken, volgens de precieze voorschriften van de kunstenaar. Verrassingselementen, maar evengoed sobere, heldere sculpturale ingrepen kunnen worden ingezet als glijmiddel én ontwrichtende factor. De tentoonstelling is een kritische reflectie op de hedendaagse ervaringsmaatschappij waarin we willen geëntertaind worden met unieke belevingen – die we liefst met zoveel mogelijk mensen delen.
Foto’s: Micha Pycke, Club Paradis.