Koffie- en theeverdeler Cantata heeft er een nieuwe hotspot bij. Liefhebbers kunnen naast Wijnegem Shop Eat Enjoy en Waasland Shopping voortaan ook genieten van het immens Cantata-aanbod in shoppingcenter Gent Zuid. Zaterdag 10 oktober opent Cantata ‘Coffee, Tea & Gifts’ er volgens de gesmaakte belevingsformule de deuren. Uniek aan de nieuwe locatie: take-away koffie en thee. Dat Cantata meer en meer in België opduikt, is hét verhaal van ‘back to the roots.’ Hoofdrolspelers zijn Chantal Hoorens en Camille Willems die in Rusland in 2004 als koffieleverancier zo’n tien winkels in Moskou begonnen te beleveren en waarbij ze de koffiebonen lieten branden in het familiebedrijf coffeeRoots in Kruibeke (1907).

Die samenwerking krijgt er vandaag een extra gezicht bij met de nieuwe Cantata in Gent Zuid. Zo’n 350 winkels heeft Cantata – oorspronkelijk een Russische vennootschap – al wereldwijd. Vier jaar geleden ging in België de eerste flagshipstore open in Wijnegem. In december 2019 volgde een tweede winkel in Waasland shopping in Sint-Niklaas. En nu is het de beurt aan Gent. Net zoals de andere winkels van Cantata is ook dit filiaal een belevingswinkel waar mensen kunnen ruiken, genieten en zich laten verlekkeren door de mooiste geschenkpakketten. “Het coronavirus temt de beleving wel een beetje, maar we hopen uiteraard dat dit snel allemaal opnieuw kan. We passen ons aan en komen ook met nieuwe concepten”, stelt zaakvoerster Chantal Hoorens. Voor het eerst kan je trouwens in Gent ook onderweg genieten van je koffie of thee na een take-away bestelling.

Dat is in de andere filialen niet het geval. 200 variëteiten thee en 100 soorten koffie Cantata biedt, zo omschrijft het zelf: “het grootste, lekkerste en exclusiefste aanbod van thee en koffie”, aangevuld met een rijk assortiment chocolade en geschenken. “Ons assortiment evolueert voortdurend en bestaat gemiddeld uit zo’n 100 soorten origine, gearomatiseerde en espressokoffie uit de meest exotische locaties. Van Brazilië tot Indonesië en pareltjes zoals Jamaica Blue Mountain, Kopi Luwak, St.Helena, Hawai en Puerto Rico of wat dacht je van pistache, mango cream of amarettokoffie? We zijn vrij uniek in dat opzicht”, gaat Chantal verder. Hetzelfde geldt trouwens voor de thee: Cantata werkt met makkelijk 200 verschillende soorten gaande van zwarte, groene en witte thee origines tot onwaarschijnlijke kruideninfusies en vruchten melanges. “Onze koffie- en thee-experts helpen onze klanten binnen een gezellige en erg gemoedelijke sfeer. De benadering is uiterst persoonlijk. Met die aanpak beantwoorden we dus niet enkel aan de vraag van klanten die perfect weten naar wat ze op zoek zijn. We spelen ook in op de nieuwsgierigheid naar nieuwigheden; we helpen ontdekken.”

CanTATAstische geschenken Het TAke & TAste concept neemt iedereen met plezier mee op een geweldige ontdekkingstocht voor alle zintuigen. Van het moment dat de klant zijn favoriete koffie of thee koopt tot het moment dat deze thuis wordt gedronken en geschonken. Cantata betekent avontuur, een belevenis, een reis. Met de pijler TAke moedigt Cantata aan losse koffie, koffiecapsules of thee te kiezen uit het uitgebreide gamma. Mengelingen zijn samen te stellen volgens favoriete aroma’s en smaken. Cantata is zo vooral ook zichzelf leren kennen. De pijler Taste staat dan weer voor het degusteren van eenieders favoriete koffie en thee in de winkel zelf. Bovendien is bij Cantata ook de betrachting dat de klant anderen meeneemt op zijn unieke reis. En dat met een indrukwekkende collectie van geschenken. “Sharing is caring”, zo klinkt het. Naast tal van voorgemaakte manden stelt Cantata volledig gepersonaliseerde cadeaus op maat samen. Daarbij zijn de zorgvuldig geselecteerde accessoires en chocolades een mooie aanvulling. De klanten zijn overigens niet langer enkel particulieren; de geschenken van Cantata worden almaar vaker als relatiegeschenken voor bedrijven gebruikt. De producten slaan enorm aan omdat ze kwalitatief, toegankelijk en gepersonaliseerd zijn. Ecologische capsules Een opmerkelijke trend in de markt is de toename van producten met meer gebruiksgemak. Tal van deze nieuwe zogenaamde ‘convenience’ producten – zoals Senseo, Dolce Gusto en Nespresso – zijn vandaag niet meer weg te denken uit de Europese huishoudens. Ook hier biedt Cantata een uitzonderlijk eigen geproduceerd assortiment aan van Dolce Gusto compatibele capsules (bv. Irish Cream, Golden Latte, Choco Blanc Framboise) alsook Nespresso compatible capsules in origines, blends of gearomatiseerd.

“Onze branderij investeerde tijdig in nieuwe verpakkingslijnen om op de groeiende single serve markt in te spelen. Dit lijkt mogelijks te contrasteren met meer duurzaamheid, maar niets is minder waar. Onze Nespresso compatibele capsules zijn van plantaardige materialen gemaakt, een primeur op vlak van ecologie.” Terug naar de roots Dat Cantata in België opduikt, is meer dan ooit een verhaal van ‘back to the roots.’ In 2004 begonnen ze in Rusland als koffieleverancier aan onder meer tien winkels in Moskou. Vandaag zijn dat er zo’n 350 geworden. “Daar bestonden destijds geen goede branders. Er was altijd wel iets: té licht, té donker gebrand…er mankeerde elke keer weer wat aan. En wij konden natuurlijk perfect gebrande bonen leveren uit onze ambachtelijke branderij coffeeRoots in Kruibeke.”

Waarom die branderij zich dan niet eerder in België profileerde? “Dat deed ze wel”, gaat Chantal verder, “coffeeRoots is ons familiebedrijf. De oude branderij ‘t Koffiemoleken dateert van 1907 en werd door mijn vader overgenomen na zijn terugkeer uit Congo in 1975. Toen waren er nog een vijftal winkels aan verbonden in ons land. Onder de naam Breughel zaten ze bijvoorbeeld in de Antwerpse Abdijstraat en Korte Gasthuisstraat.” Daar schiet er vandaag nog ééntje van over in het centrum van Antwerpen: Mattheus B., genoemd naar de zoon van de originele eigenaar van de branderij. “In 2016 werd een totaal nieuwe branderij gebouwd waar we de koffie nu ook CO2 neutraal branden. We investeerden tegelijk in vele nieuwe technologieën, maar de traditie die leeft daar nog volop. Die proef je gewoon in onze koffiebonen én bijgevolg ook in de Cantatashops.”

Europa Met Gent Zuid verwelkomt Cantata de derde Vlaamse vestiging In België. “Het is nog maar het begin van de verovering van Europa. Daar willen we na de Russische markt nu vooral op inzetten. En met de recente overname van de Franse koffieketen Coffea, goed voor 30 winkels, namen we daarbij al meteen een vliegende start”, stelt Hoorens. “Op termijn ambiëren we een 50-tal winkels in de Benelux.” Eind november dit jaar opent Cantata zo alvast nummer vier, in het Brusselse Woluwe. “Ons land telt weliswaar maar 22 shopping centra”, merkt de CEO van Cantata tot slot op. “Daar gaat tot nu toe inderdaad onze focus heen, omdat ze ons gewoon heel graag zien komen. Toch zullen we op termijn zeker ook meer in het traditionele straatbeeld verschijnen. Koffieshops blijven gewoon erg populair. Het Amerikaanse Starbucks is de pionier geweest rond het ‘beleven’ van koffie. Zij toverden een koffiezaak om tot een plaats om elkaar te ontmoeten en gezellig te kletsen. Die belevenis zetten de klanten, zeker in het huidige klimaat, thuis graag verder. En vanuit deze filosofie vertalen we dat met Cantata geheel naar ons eigen ding.”

Cantata Gent Zuid, Woodrow Wilsonplein 4, 9000 Gent.

Foto’s & video: https://cantata.be/ / www.buzz-agency.be