Tijdens de 58ste Biënnale van Venetië toont GLASSTRESS een indrukwekkende reeks glaskunst van topkunstenaars van over de hele wereld. Ter ere van tien jaar GLASSTRESS en dertig jaar Berengo Studio selecteerden curatoren Koen Vanmechelen en Vik Muniz meer dan vijftig delicate kunstwerken.

HEDENDAAGSE KUNST EN GLAS
Dertig jaar geleden begon de Italiaanse galerist Adriano Berengo met het herdefiniëren van de relatie tussen moderne kunst en glas, een ondergewaardeerd materiaal met een enorm potentieel. De ovens van Berengo op het Venetiaanse eiland Murano werden een tijdelijk toevluchtsoord voor kunstenaars, de eeuwige migranten van onze tijd, en de culturen die zij vertegenwoordigen. Sindsdien hebben meer dan 160 vooraanstaande, hedendaagse kunstenaars en ontwerpers uit Europa, Azië, Afrika en Amerika Berengo’s beroemde ovens op het eiland Murano bezocht om samen met de gerenommeerde ambachtslieden unieke kunstwerken met en in glas te maken.

GLASSTRESS 2019
“De zesde editie van GLASSTRESS gaat terug op haar historische wortels op Murano,” stelt de Belgische curator en kunstenaar Koen Vanmechelen. De oude verlaten glasoven functioneert als tentoonstellingsruimte voor opvallende, nieuwe werken en installaties van terugkerende kunstenaars Ai Weiwei, Tony Cragg en Thomas Schütte. Co-curator en Braziliaanse kunstenaar Vik Muniz nodigt onder meer first-time deelnemers Prune Nourry, José Parlá en Xavier Veilhan uit om te onderzoeken hoe glas onze perceptie van ruimte herdefinieert.

Vanmechelen toont in een ander deel van de expo een divers verhaal over de evolutie van hedendaagse glaskunst via een zorgvuldige selectie van Berengo-werken van de afgelopen tien jaar. Zijn eclectische keuze wordt thematisch tentoongesteld in verschillende ruimtes. De collectie bevat raadselachtige werken van Javier Perez, Erwin Wurm, Jean Arp, Jaume Plensa, Ai Weiwei en Mat Collishaw. Vanmechelen: “Kunstenaars behoren tot de hedendaagse ontheemden en onteigenden. Ze worden aangetrokken door het eeuwige vuur van de glasblazerij van Berengo, wat hun passie aanwakkert om een werk te creëren dat de geest van onze tijd onthult en vrijgeeft.”

MENSENRECHTEN
Naast het cureren van de tentoonstelling, presenteert Vanmechelen ook eigen werk; een nieuwe reeks sculpturen gewijd aan het concept van mensenrechten. De encyclopedieën van Mensenrechten, gecombineerd met een boek van de DNA-sequentie van zijn gekende Cosmopolitan Chicken Project dragen verschillende glazen elementen, allen terugkerende symbolen in het werk van de kunstenaar die het delicate evenwicht tussen natuur en cultuur onthullen. De werken refereren bovendien naar Vanmechelen’s Human Rights Pavilion, een kunstwerk dat geïnitieerd wordt tijdens de biënnale en dat gedurende twee jaar vorm zal krijgen tijdens een wereldtour door bijna alle continenten. In 2021 zal het resulterende OPUS gepresenteerd worden aan de 59ste Biënnale als oproep en mogelijk fundament voor een zich herhalend, internationaal mensenrechtenpaviljoen.

Foto: Koen Vanmechelen