Het is zover – zon, warmere temperaturen en de start van een sportieve zomer. Delhaize en de Belgen zijn er duidelijk klaar voor om coronaproof van lekker eten en drinken te genieten. De voorraden rosé, bieren en snacks zijn voorzien en onze beenhouwers staan klaar om de lekkerste stukken vlees aan te bieden.  

Barbecuevlees voor elke smaak
Het weer was een beetje een spelbreker in april en mei maar de klanten staan te popelen om hun barbecue aan te steken. Hoewel het moeilijk is om de verkoop van barbecuevlees van dit jaar met die van 2020 te vergelijken, ziet Delhaize al een stijging van 14% van het verkochte volume ten opzichte van 2019. De meest aantrekkelijke  producten bij rood vlees zijn de chateaubriand rundsbrochettes, de ribbetjes of de varkensbrochettes. De slagers van Delhaize bereiden meer dan 100.000 kilobarbecuevlees om tegemoet te komen aan de wensen van iedere barbecueliefhebber, en voorzien 500.000 worsten.
En ook gemarineerd gevogelte kent veel succes. Als alternatief voor vlees kan men ook vis op de barbecue grillen. Naast de klassieke scampibrochettes, zalm of kabeljauw is ook gemarineerde vis heel populair. En omdat het EK de perfecte gelegenheid is om de barbecue aan te steken, biedt Delhaize de supporters interessante promoties aan en maakt ze met haar verpakkingen in de Belgische kleuren een knipoog naar de nationale ploeg. En er zullen ook producten zijn die gemakkelijk klaargemaakt en gedeeld kunnen worden, zoals de “Apero bucket” met kippenvleugeltjes, de minihamburgerbrochettes en de supporterburger.

Plantaardige alternatieven op de barbecue
Onze barbecues krijgen ook vaker een vegetarisch tintje. Delhaize biedt een brede waaier aan plantaardige alternatieven waarvan de verkoop in het begin van het jaar steeg (+ 5%). Dit beperkt zich niet tot vegetarische burgers, want het aanbod wordt ook uitgebreid met vegetarische brochettes. Naast de gespecialiseerde merken die op de markt verschijnen, bieden ook de nationale merken vegetarische producten in hun assortiment aan.
Maar er zullen ook gewoon veel groenten en verse producten op tafel staan. Delhaize verwacht zo 400.000 saladezakjes per week of 500.000 producten in haar apero corner te verkopen.

Belgen kiezen steeds vaker voor roséwijn
De Belgen hebben duidelijke voorkeuren als het gaat over de perfecte drank bij hun maaltijd. Door de Covidmaatregelen hebben de klanten iets meer bier en wijn thuis gedronken en ze waren vooral fan van bier en roséwijn. Zo is de verkoop van deze laatste producten in het afgelopen jaar met 15% gestegen. Ook de manier waarop wijn gedronken wordt is veranderd, want de Belg grijpt nu vaker naar gebruiksvriendelijkere producten. Bag-in-box-wijnen zijn echt aantrekkelijk geworden en de verkoop ervan is met 20% toegenomen. Delhaize verwacht tegen eind juni 1,3 miljoen flessen roséwijn en 240.000 bag-in-boxes te verkopen. Bij de schuimwijnen is prosecco het populairst: zo is de verkoop ervan de afgelopen weken met ongeveer 17% gestegen.

Bieren, en vooral speciaalbieren, blijven zoals altijd heel populair. Maar pils blijft de kroon spannen bij barbecues en sportwedstrijden. Delhaize volgt deze trend en biedt de supporters vanaf 27 mei een 1+1-actie aan op Jupiler. Brussels Beer Project lanceert ook ‘Now or Never’, een hoppig bier met een fruitige bitterheid, exclusief verkrijgbaar bij Delhaize tijdens het EK.

Een slim evenwicht tussen gezonde en lekkere producten
Sinds het begin van de coronacrisis heeft Delhaize een verandering in het klantengedrag waargenomen waaruit blijkt dat de klant evenwichtiger zou willen eten. Maar er zijn ook bepaalde momenten of gebeurtenissen waarbij men zonder schuldgevoel wil genieten. De verkoop van hapjes voor bij het aperitief is met 10% gestegen ten opzichte van de periode vóór Covid en de belangstelling voor deze producten zal de komende weken  – met de barbecues en het EK – zeker aanhouden. De hapjes zullen ook in de kleuren van de Rode Duivels zijn en de supporters kunnen genieten van verschillende acties.

Foto: www.delhaize.be