In België leiden 220.000 mensen aan (jong)dementie. Maar hoewel het aantal dat zorg nodig heeft stijgt, daalt het aantal zorgverleners. En voor dit probleem zocht de Belgische bank KBC afgelopen weekend in Leuven een oplossing tijdens de Hackathon van AE Architects for Business & ICT, een wedstrijd waar bedrijven en AE-consultants gedurende 36 uur (!) op zoek gaan naar concrete oplossingen voor noden en uitdagingen waar hun klanten mee te maken hebben. ‘KBC Humaen’, een platform om (jong)dementerende patiënten te ondersteunen, viel in de smaak van de jury en won dan ook de 6de AE Hackathon.

Het thema van AE’s 6de Hackathon, afgelopen weekend in Leuven, luidde ‘See/d the Future’. Het doel: oplossingen zoeken voor problemen met behulp van de nieuwste technologieën, zoals VR, AI en AR. De beste oplossing ging dit jaar naar KBC, één van de 13 teams. 

Om dementerende patiënten te ondersteunen in het langer thuisblijven en zorgverleners te ontlasten, ontwikkelde de Belgische bank ‘KBC Humaen’. Dit is een platform dat gebaseerd is op voice-systemen zoals de Alexa Voice Service van Amazon. Het platform detecteert bijvoorbeeld wanneer de patiënt in paniek is. Op die manier krijgt hij of zij de vraag vanuit het systeem of er iets is. Hierna wordt meteen de optie gegeven om de meest belangrijke zorgverlener te contacteren. Zo is de familie op een efficiënte en snelle manier meteen op de hoogte van de noden van de patiënt. Daarnaast helpt het platform de patiënt er aan herinneren wanneer een hulpverlener langskomt of wanneer er medicatie genomen moet worden.

Www.ae.be

Foto: Remy Communication