Kastaar, het Antwerps analoog drukkerscollectief van de grafische ontwerpers An Eisendrath en Stoffel Van den Bergh, en het Museum Plantin-Moretus vallen opnieuw in de prijzen voor hun samenwerking naar aanleiding van de heropening van het Museum Plantin-Moretus. Kastaar wordt gehonoreerd met de ‘Communication Award’ voor hun creatieve insteken naar aanleiding van de heropening van het Museum Plantin-Moretus.
Schepen Caroline Bastiaens: ‘Opnieuw valt ons vernieuwd Museum Plantin-Moretus in de prijzen. Samen met drukkerscollectief Kastaar ontvangt het museum een Henry Van de Velde Communication Award voor hun project naar aanleiding van de heropening. Hiervoor bouwden ze mobiele drukfietsen, brachten zo het museum buiten de muren en lieten een breed publiek kennismaken met oude druktechnieken. Een schitterend project dat nu beloond wordt!’
Het Museum Plantin-Moretus viel in 2017 reeds tweemaal in de prijzen voor de vernieuwing van het Museum Plantin-Moretus. Op 17 mei mocht directeur Iris Kockelbergh de eervolle vermelding van de International Award of Museums and Heritage in London ontvangen. Op 27 mei haalde Kastaar een zilveren European Design Award op in Porto. In opdracht van het Museum Plantin-Moretus trokken de grafische ontwerpers van Kastaar op promotour door Antwerpen met hun bekende drukkersfiets en baseerden ze zich op zestiende eeuwse typografie van het museum voor de creatie van nieuwe museumproducten. Een internationale jury en Flanders DC honoreren hen nu met de Henry Van de Velde Award.
Vernieuwing in 2016
In september 2016 heropende het volledig vernieuwde Museum Plantin-Moretus. Met een nieuwe opstelling, een nieuw depot en een nieuwe beleving wenste het museum een verjonging en een verbreding van het publiek te bereiken. Om de Antwerpenaar attent te maken op de nieuwe wind in het museum gaf het communicatieteam Kastaar de opdracht om met een ‘mobiele drukpers’ de stad in te trekken en het publiek warm te maken voor een drukkerservaring. Kastaar bouwde de drukkersfietsen en begon zo aan een felgesmaakte promotour door Antwerpen op publieksdagen zoals de cultuurmarkt, open monumentendag en de boekenbeurs.
Awards
Tergelijkertijd schreef het museum een wedstrijd uit voor een productielijn voor de merchandising van het museum. Kastaar kreeg gedurende zes maanden het residentschap in de museumshop. Ze werden gevraagd uit de rijke collectie 16e-eeuwse letters en houtblokken te putten en er zelf mee aan de slag te gaan. Ze drukten postkaarten en creëerden allerlei nieuwe producten zoals coasters, zaadzakjes en een eeuwigdurende kalender. In de shop verzorgden ze eveneens workshops. In oktober 2016 ontvingen het museum en Kastaar nog de allereerste Museum Product Award voor dezelfde productlijn. Deze prijs werd toegekend door de Vlaamse museumsector en is een initiatief van FARO en ICOM-Vlaanderen.
Foto: Musea en Erfgoed Antwerpen